Konsep 5S telah diperkenalkan oleh Professor Yuri Aida dari Jepun dan
dipraktikkan sebagai satu pendekatan dalam Total Quality Management (TQM)
atau Pengurusan Kualiti Menyeluruh. 5 S adalah konsep pengurusan dan
pengendalian persekitaran kerja yang sistematik dalam sesebuah organisasi
bagi menjamin kualiti perkhidmatan. Persekitaran kerja yang kemas,
teratur, bersih dan bersistem adalah penyumbang kepada peningkatan
prestasi kerja.
5 S adalah berdasarkan 5 perkataan Jepun iaitu :
SEIRI - sorting out / organization / pengelolaan
Mengasingkan barang-barang yang tidak diperlukan di tempat kerja dan
membuangkannya
SEITON - systematic arrangement / penyusunan teratur
Susun barang-barang yang diperlukan dengan teratur supaya mudah diambil
untuk digunakan
SEISO - shine / kebersihan
Bersihkan tempat kerja anda dnegan rapi supaya tiada habuk di atas lantai,
mesin dan perkakas
SEIKETSU - standardization / standard penjagaan dan pengelolaan
Memelihara taraf penjagaan kebersihan dan penyusunan tempat kerja yang
tinggi pada setiap masa
SHITSUKE - sustain / penjagaan dan pengelolaan berterusan
Melatih pekerja mematuhi peraturan penjagaan kebersihan yang baik dengan
sendirinya
JUMPA SAUDARA RONI DI KEDAH
12 tahun yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan