Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Khamis, November 13, 2008

Aku Seorang Che'gu Part 15

GURU YANG GARANG. Pada peringkat awal mengajar aku boleh dikatakan sedikit agresif , kerap menghukum murid-murid, sekeh kepala dan merotan tapak tangan bila tidak buat kerja sekolah, bising atau tak dapat menjawab soalan. Di samping sifat "monggoh" juga tidak lokek memberi pujian dan "pitih" 10 sen, 20 sen, 50 sen atau seringgit bila dapat jawam soalan , atau kadang-kadang aku beli gula-gula sehingga satu tabung. Murid-murid sekolah ini akan mencari kita sampai di dalam rumah jika kita tidak masuk kelas.
Sikap aku yang agresif tadi disedari oleh guru besar tetapi bukan aku seorang sahaja , ada lagi beberapa orang guru lain yang lebih agresif. Suatu hari aku dan beberapa orang lain dipanggil oleh guru besar. Mula-mula sekali kami dipuji melambung di atas kesungguhan mengajar murid-murid sekolah kebangsaan pulau redang. Beliau memaklumkan guru-guru di sini perlu melipatgandakan usaha mereka kerana murid-murid disini semata-mata bergantung kepada guru untuk mengajar mereka. Selepas pelbagai pujian dan dorongan disampaikan barulah dia memaklumkan , untuk mencapai objektif janganlah kita terlalu menghukum murid-murid. Lalu diceritakan bagaimana kisah guru-guru terdahulu dipukul atau diugut oleh pulau Redang kerana memukul anak mereka. Barulah kami tersedar maksud guru besar tersebut memanggil kami. Cara guru besar menyampaikan mesejnya begitu profesional sekali menyebatkan kami berasa kagum. Selepas itu kami tidak lagi menghukum murid-murid Pulau Redang. Sikit-sikit adalah.

Tiada ulasan: