Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Khamis, November 20, 2008

Permata hati

Salam buat smua. Kabare?
Bila baca cerita kengkawan rasa teruja. Harapnya lebih ramai kengkawan lain sudi mengepost apa2 cerita ke sini. Bolehlah kongsi pandangan cam sebelum ni. Nampak kurang meriah pulak blog ni. Tapi mungkin masing2 sibuk. Yelah, mana nak ngurus famili lagi kan? Cuti2 ni dah tentu anak2 tuntut nak jejalan ke mana2 kot. Tahun ni aku rasa dah cukup bawa anak2 jejalan sbb tahun depan aku tuntut anakku dok diam2 nak UPSR. Tahun ni aku layan je kehendak dia. Tahun depan jangan harap. Aku cakap siang2 ngan dia, kalau cemerlang ok, boleh minta apa yg patut. He2...!!

Brie, kecemerlangan permata hati kita ada bahagian masing2. Mungkin ada antara mereka kelihatan tak cemerlang, tak dapat hadiah akademik, tak dapat naik pentas yang selalunya buat hati ibu bapa berbunga, tapi mereka cemerlang dalam melakukan perkara lain. Orang tua2 pun ada kata, setandan kelapa tak semuanya berbuah elok. Kita doa aje yang baik2 untuk mereka. Usah biar mereka terbeban dan tertekan dengan kehendak kecemerlangan kita.

Awal menjadi guru aku juga garang sungguh. Apa lagi bila ajar th 6 dan jadi guru disiplin. Darah muda beb. Pantang silap sikit, aku bahasakan sesedap rasa. Tapi aku bukan jenis memukul. Pantang aku pukul budak @ anak, tangan aku mesti bengkak. Tak taulah, sampai skrg masih bengkak 2 hingga 3 hari kalau terpukul. Sekali, 2002 aku dapat budak istimewa, pesakit 'bronchiolitis obliterans' barulah aku mula lembut setelah lihat keajaiban ciptaan Tuhan. Murid tu antara bbrp anak istimewa di M'sia, lahir ke dunia dgn paru2 yg tak dapat berfungsi (cam hangus). Ke sana sini usung tangki oksigen. Kat rumah ada tangki besar. Kat sek pakai yang kecik dan kena beli oksigen hari2. Kita guna oksigen free tapi dia kena bayar. Khusairi namanya. Aku jadi ibu angkat dia. Pernahlah aku masuk tv 3 kali sbb jadi cikgu dia. Mengenalinya dan familinya mengajar aku sesuatu tentang kesabaran.

Skrg anak kedua aku kurang cemerlang berbanding abang dan adiknya. Tapi aku redha. Membesarkan dia pun dgn airmata. Demam kuning seumur 4 hari sampai 3 bulan. Klinik pakar kanak2 jadi rumah kedua kami hingga kini. Kata doktor 'hypotyroid'. Masa tu, ada mslh hormon, darah, tulang dan jantung. Segalanya tak normal. Di hospital mcm bahan ujikaji. Tapi taulah itu dah keje Dr utk bantu dia. Dah besar skrg nampak okey, tapi masih ada mslh injap jantung. Dia slowlearner. Boleh baca, tulis, kira, tapi lambatlah. Aku usaha macam2 sbb kalau ikut nasihat Dr kena hantar sek khas. Tapi ego aku dan suami hantar gak sek biasa dgn bermacam ikhtiar kami utk bantu dia sampai skrg. Alhamdulillah, aku rasa pencapaian akademik tak cemerlang pun, agak baik berbanding kwn2 dia yg bukan cam dia. Aku cuma harap dia dapat hidup sebagaimana anak2 lain apbl dewasa.

Spjg menjadi guru, dah bermacam perkara dpt dilihat. Anak2 didik yg cemerlang kat sek rendah, ada yg hanyut bila sek men (tak smua laa). Sebaliknya pun ramai, yg selalu lembab dan kena marah kat sek ren, bila jumpa dorang dah dewasa, berjaya cemerlang pulak. Melihat kejayaan dorang, kita taulah kecemerlangan mereka lambat. Dan cepat atau lambat atas usaha dorang jugak. Okey, hingga jumpa lagi. Salam sayang...

Tiada ulasan: