Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Ahad, September 06, 2009

Aku Seorang Che'gu Part 19

Yak Bok TanJeti kayu dan kehidupan di Pulau Redang tidak dapat dipisahkan umpama irama dan lagu. Jeti-jeti dibuat pada akhir tahun 1970an seiring dengan perpindahan penduduk yang sebelumnya di pulau Pinang kira-kira satu kilometer dari Pulau Redang. Pada asalnya tiang jeti empat persegi, tetapi kebanyakannya telah ditukar dengan tiang bulat daripada kayu bakau apabila tiang asalnya reput. lantai pula kebanyakannya adalah papan 1 inci X enam inci yang disusun di atas penyangga tiang tadi. Jeti ini digunakan oleh pejalan kaki, penunggang basikal dan jarang-jarang penunggang motorsikal. Ada sesetengah tempat , jeti ini bergoyang-goyang bila kita melaluinya.
Ketika hujan pula jeti ini sangat licin, pejalan kaki akan jatuh tersungkur atau terjelepuk jika tidak berhati-hati melaluinya. kadangkala di atas jeti ini terdapat pula longgokan tahi kucing yang selalu terpijak kerana warnanya dengan warna lantai jeti tidak banyak bezanya.
Pada suatu petanng ahli jemaah masjid termasuk kami guru-guru yang datang bersolat Asar dijemput untuk bertahlil di rumah penduduk kampung Pulau Redang. Seperti biasa kami akan pergi secara berderet dan beriringan dalam kumpulan tujuh hingga sepuluh orang. Selesai tahlil dan jamuan kami keluar daripada rumah itu secara beriringan sepertimana waktu kami datang tadi. Sewaktu perjalanan pulang Seorang sahabatku telah terpijak lantai yang hujungnya telah reput dan tidak kena pada penyangga menyebabkan lantai itu terjungkit ke atas hampir menghempap kepala. Sebelah kaki lagi telah terperosok ke celah lantai yang tercabut tadi bersama sebahagian kain pelikatnya. Serentak itu seorang pakcik yang bersama kami berteriak " Yak Bok Tan" . Kami membantu menarik sahabat tadi. Apabila kembali ke rumah guru sahabat yang terpelosok tadi yang berasal dari Johor bertanya apakah erti " Yak Bok Tan " itu beberapa kali. Aku cuba menjelaskan bahawa itu adalah kata-kata spontan seperti "Masya Allah " dan sebagainya, pada hal aku pun tak tahu dengan tepatnya apakah ertinya " Yak Bok Tan " itu. ( To be continue...)

Tiada ulasan: