Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Isnin, September 07, 2009

Aku Seorang Che'gu Part 20

Telefon. Pada masa aku mengajar di Pulau Redang pada tahun 1992 hingga 1994 talian telefon rumah, masih belum ada begitu juga di sekolah, pun tidak ada telefon. Telefon bimbit (handphone) yang terdapat melambak-melambak seperti sekarang memang tidak pernah diimpikan. Di Pulau Redang pada masa itu cuma terdapat satu telefon satelit menggunakan tenaga solar yang ditempatkan di Pondok Polis Pulau Redang.
Bagi urusan rasmi sekolah biasanya Jabatan atau PPD membuat panggilan dan meninggalkan pesan agar Guru Besar, atau guru berkenaan pergi menunggu panggilan di pondok telefon dalam masa tertentu antara 10 hingga 15 minit. Jarak antara sekolah dengan pondok telefon berkenaan lebih kurang 400 meter.
Bagi urusan tidak rasmi pula biasanya pemanggil akan memaklumkan kepada orang yang mengangkat telefon supaya membuat panggilan kembali. Dalam bab ini pujian patut diberi kepada penduduk pulau Redang kerana biasanya mereka sangat beramanah dan dengan sukarela mencari dan memaklumkan panggilan-panggilan telefon seperti yang diminta oleh pemanggil.Dalam situasi kesukaran perhubungan dan lokasi yang terasing sebegitu setiap panggilan telefon adalh sangat mustahak dan mencemaskan. Jika kita menerima panggilan telefon terbayang-bayang di fikiran apakah kejadian yang tidak kena berlaku di rumah atau kepada ahli keluarga terdekat.
Pada musim tengkujuh , sewaktu awan mendung menyelubungi angkasa telefon solar ini tidak dapat berfungsi, jadi bagi penduduk kampung dan orang awam hubungan dengan daratan terputus terus. Alternatif bagi yang terlalu mencemaskan ialah talian telefon polis ataupun telefon atur tokeh-tokeh pelancongan yang pada masa itu sebesar bateri kereta kancil dan seberat 3 kilogram ( to be continue...)

Tiada ulasan: