Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Ahad, September 13, 2009

Status Agama Mariam Johari

Anak tiri tidak halang
Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin



JOHOR BAHRU: Status agama Mariam Johari, wanita Melayu yang meninggal dunia di Seoul, Korea Selatan, awal pagi Ahad lalu, terus menimbulkan tanda tanya apabila timbul pelbagai versi cerita daripada pihak berkaitan hinggakan upacara pengebumian jenazah wanita itu terpaksa ditangguhkan beberapa kali.

Jenazah Mariam atau nama Koreanya, Kim Soon Ae, 88, sehingga tengah hari semalam, masih belum menjalani upacara penyempurnaan mayat mengikut tradisi rakyat negara itu.

Jurucakap Kedutaan Malaysia di Seoul ketika dihubungi semalam, menjelaskan pihaknya berpendirian yang warga emas itu mengamalkan cara hidup sebagai seorang ahli gereja berdasarkan pengakuan anak tirinya, Ji Yong Un, 53, bahawa Mariam mendaftar dengan gereja itu sebaik menjejakkan kaki ke negara itu, kira-kira 60 tahun lalu.

“Perkara ini dimaklumkan sendiri anak tiri Mariam dalam pertemuannya dengan pegawai kedutaan Julai lalu di mana dia memberitahu wanita itu mendaftar sebagai kariah Gereja Katholik Bundong sejak tiba di bandar Seoul sekitar 1946.





“Malah dalam pertemuan itu, Ji turut menyatakan hasrat Mariam yang mahu jenazahnya disempurnakan mengikut cara hidupnya di Korea,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Bagaimanapun, katanya, keluarga anak tiri Mariam dikatakan tidak mempunyai sebarang masalah jika keluarga ibu tirinya di Malaysia mahukan jenazahnya dibawa pulang untuk dikebumikan di tanah kelahirannya.

“Pihak kedutaan kini hanya menunggu keputusan yang dibuat Wisma Putra, Putrajaya kerana pihak pemerintah negara ini tidak mempunyai halangan untuk membenarkan jenazah wanita itu dihantar pulang ke negara asalnya,” katanya.

Mariam menghembuskan nafas terakhir kira-kira 12.20 tengah malam Ahad lalu (waktu Malaysia) ketika ditemani Ji dan isterinya, Shin Sook Hyun, 51, serta penerbit rancangan Love In Asia terbitan Korea Broadcasting System (KBS), Park Keon Young

Sumber : Harian Metro 12 Sept 2009

Tiada ulasan: