Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Khamis, Disember 31, 2009

Isnin, Disember 28, 2009

Jumaat, Disember 18, 2009

Rabu, Disember 16, 2009

Tinggal Kenangan 1




UPACARA WAJIB CUTI:Berkhatan

Pak Pandir mengadu pada pegawai kesihatan:"Doktor, doktor kata kalau pakai itu kondom, Mak Andih saya tak boleh beranak, tapi selepas saya pakai, dia beranak juga, sudah berduyun-duyun anak saya."

Tanya pegawai kesihatan:"Pakcik pakai kondom itu betulkah caranya?"
Jawab Pak Pandir:"Saya pakai betul pada tempatnya, cumanya saya ini orang Islam, bila saya tengok kondom itu tidak bersunat,saya pun sunatkanlah (khatankan)..."

Selasa, Disember 15, 2009

CUTI DAH NAK ABIS

Rasa sebulan lebih tu kejap jer kan... Masih ada sisa kerja 2009 yang belum abih...walaupun kat umah tapi hati tetap kat sekolah..sesekali jenguk juga mengecat kelas pastu sibuk lak nak peksa..Tahniah la wat kawan-kawan yang ada sumber ekonomi tambahan, cuti-cuti ni banyaklah boleh luangkan masa..kite ni ada kilang roti je..tupun untuk keperluan isi rumah..3 hari tak buat je anak akan kata dah lama mama tak buat roti..pastu kite ada kedai jahit...pun utk keperluan isi umah..bila nak raya dan naik sekolah je banyak tempahan..ye la tahun ni anak dah dua orang sekolah sorang tu 3 pasang jadilah enam pasang ,emaknya lagi dua tiga pasang..kitepun ada kebun pun untuk makan sendiri je...tapi bolehlah sedekah kat jejiran... Tu lah seronoknya hidup ini diisi dengan sesuatu yang kite suka buat kan... nak kejarkan dapat segulung ijazah ni ...jenuh gak..master...awal2 lagi suami macam dah warning takyah lah...So, kita ni kaum Hawa kenalah bersyukur dengan apa yang kita miliki dan rasa bahagia dengan kehidupan yang singkat dan bersifat sementara ini... Ni pin dah jejak 40 habis lama kita hidup pun lagi 15 ke 20 tahun...ingat lama ke 15 tahun tu...takde..kejap je..caya lah...Kita kena renung gak diri...kematian makin hampir bagi kita yang seangkatan..(tapi aku paling muda)... jika sudah tiba masanya dipanggil kembali...masa itu akan tiba jua...

Selasa, Disember 08, 2009

Balasungkawa


Pemaparan gambar Allahyarham di sini beserta lagu Allahyarham Sudirman hanyalah bertujuan mengenang semula nostalgia dan ingin memaklumkan pemergian beliau ke Rahmatullah pada 29 November 2009. Sedekahkanlah al Fatihah untuk beliau.

Isnin, Disember 07, 2009

Mahasistua

Salam untuk rakan-rakan.Apa yg ingin dibicarakan kali ini tentang realiti kehidupan dan perjalanan hidup mahasistua2 yg rata-ratanya sudah berkeluarga ,punya anak dua,tiga atau lebih dan ataupun punya isteri2........Dengan kudrat yg tak seberapa mereka gagahi jua wpun anak anak dan isteri jauh di mata.Ingat kepercayaan yg di beri oleh isteri jgn salah gunakan.Nak tau ada yg bermain mata ,bertentang mata, berchating2 di internet....jeling-jeling manja.Teringat pula lagu Ramlah Ram ..jangan main mata, nantikan tergoda.di sini suka2 di sana putih mata.Wbp itu hanya segelintir manusia dr ribuan mahasistua yg brkelakuan begitu.Yg lainnya mjalankan ,memikul dan menggalas tugas dan tanggungjawab sebagai mahasistua yg inginkan satu perubahan hidup mahupun mpertingkatkan ilmu.Apa pun yg berlaku sebagai manusia kita yg berfikiran waras perlu memilih jln yg terbaik dan sesuai bagi menjamin keharmonian dan kebahagiaan rumahtangga. Wassalam .renung-renungkan lah. Meezee

Ahad, Disember 06, 2009

Kalau Hidup , Berumah Tangga

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang.. sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?



Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?



Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah



Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..



Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance...ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..



Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.



Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak



Paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??



Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..



ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR



Love,

ayang



ni abang lak bagi....



Dear Ayang,

Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah..



Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta.. abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..



Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu...pasal morning kis tu, ayang bgn pun dah tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..



Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..



Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..


Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahahahahha

ayangggggggggggggggm

Selasa, Disember 01, 2009

kerna Kau Seorang Wanita

19 KEISTIMEWAAN WANITA

1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendakla h mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT..


6 JENIS WANITA MALANG

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”

Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

Sumber : Email dari seorang sahabat

Isnin, November 30, 2009

AlFatihah

terkejut benar aku dengan mesej yang dihantar oleh kawan dari Sk Paya Pasir Maran. Arif telah meninggal dunia (terlibat dengan kemalangan ). macam tak percaya pun ada. tetapi itulah ketentuanNya. Setiap yang hidup pasti akan merasainya mati. Kita tak dapat lari daripadanya, hanya persediaan yang mesti disediakan untuk ke sana.
aku tak banyak kenangan indah dengan Arif semasa di maktab. tetapi hubungan memang baik. Dia sangat sederhana orangnya. Apa yang aku paling aku tak lupa adalah kenangan semasa menjadi pemeriksa kertas matematik di Maran dahulu. dia sangat berbangga menceritakan kedai kain kepunyaan nya yang kelebihan dia beristeri dua dan berjaya menyatukan kedua-duanya dengan dua buah kedai yang bersebelahan. Hubungan memang baik katanya. Sesungguhnya dia sangat bertuah kerana dipilih Allah untuk memegang amanah yang maha besar itu dan bagi aku dia telah berjaya melaksanakan amanah itu. Dia beria-ia mahu mencari kedai makan yang terbaik di maran untuk belanja kami makan petang tu....lihatlah betapa hebatnya manusia ini... kini dia telah telah tiada . cuma yang tinggal adalah kenangan yang indah yang akan kita kenang sepanjang hayat kita. Benar agaknya kata orang tua, orang yang baik-baik, Allah akan menjemputnya dahulu......Allah lebih menyayanginya lebih daripada segalanya, Al Fatihah..semoga rohnya dicucuri rahmat olehNya. Amin
zulwarden....kuantan

Perginya Yang Tidak kembali

Salam Hormat, berita yang sungguh mengejutkan , diterima secara bertalu-talu dari rakan-rakan. Terima kasih di atas ingatah kalian terhadap Allahyarham Arif. Untuk makluman rakan-rakan sewaktu di MPPP dulu kami serumah bersama Arif (yang lain nya sani, nasobar, Amri, Mas dan Aku) aku rasa akulah begitu rapat dengan arif sbb selalu berbasikal denganya , ( arif selalu guna mini basikal razima )manakala aku guna basikal rashing. Kenangan lalu sememangnya terlalu manis jika diulang kembali. Tapi apa kan daya kita ini terlalu kerdil dan naif untuk mendapatkannya semula. Bila direnung kembali sememangnya banyak silap dan salah terhadapnya. Kali terakhir kita dapat bersua ialah sewaktu re union 25 Disember 2009. Mengimbas kembali Alllahyarham sememangnya beria-iya untuk mengikuti re union, tetapi setelah jam 4 petang kelibat beliau belum ada aku membuat panggilan. Dia menyatakan dia terlupa, tetapi pukul 3.00 pagi berikutnya dia muncul juga di Nelayan Resort. Tuan/puan buatlah kesimpulan sendiri !!! , Pada pandangan saya beliau ceria pada hari itu.
Kini beliau telah pergi, dan pergi yang tidak akan kembali untuk bertemu kita di dunia ini. Apa yang terdaya bagi kita sedekahkanlah Alfatihah untuknya dan jenguk-jenguklah anak-anaknya yang masih memerlukan belaian, sekiranya termampu.
~Bukit Minden, Pulau Pinang~

Ahad, November 29, 2009

Jika Begitu Ketentuan-Nya

Salam buat semua sahabat... semoga kalian dalam kesihatan yang baik dan dilindungi Allah selalu bersama keluarga tercinta...

Terima kasih Mas kerana telah memaklumkan berita pemergian sahabat kita. Memang terkejut ketika menerima panggilan dari Razima pagi tadi. Kebetulan pula aku di kampung, di rumah mertua. Petang baru balik ke rumah dan berpeluang menjenguk laman blog kita. Sms rakan pun bertalu2 memaklumkan berita tersebut. Terima kasih kepada semua rakan yang prihatin. Sama2lah kita sedekahkan al-Fatihah dan doa buat sahabat yang telah pergi meninggalkan kita buat selama2nya. Nampaknya unit B sahaja sudah mencatat dua pemergian. Kalau begitulah kehendak-Nya, maka dijemput-Nya menghadap pencipta. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin.

Cuma sayu hati ketika berbual dengan Nasobar lewat petang ini. Yalah, kami antara yang sakit amat bersyukur kerana masih berpeluang menghirup udara segar percuma anugerah Allah. Begitulah janji Allah, tanpa sebarang khabar atau petunjuk, sahabat kita pergi secara mengejut amat mengharukan. Semoga Allah memberi ketabahan kepada keluarganya yang ditinggalkan. Niat suci Arif untuk memegang segulung ijazah tidak kesampaian. Semoga perjuangannya akan diteruskan oleh anak2. InsyaAllah.

Namun khabar gembira juga diterima pagi ini apabila dimaklumkan Razima tentang cahayamata baru Sabaruddin dan Fadhilaton. Bertambah lagi anak buah kita menyusul selepas Kamal dan Sherry. Semoga dimurahkan rezeki dan dikurniakan kelapangan hidup kepada kita. Akhir kata, salam dari kejauhan...

AL-FATIHAH BUAT ALLAHYARHAM ARIF BIN HAMID


Salam buat semua rakan.....


Pagi tadi saya mendapat satu panggilan daripada Razima yang menyedihkan memaklumkan bahawa rakan kita Arif Hamid telah kembali ke rahmatullah. Saya pun terus menghubungi rakan yang satu sekolah dengan diri arwah. Sebenarnya Arif telah terlibat dalam satu kemalangan pada hari Khamis lepas sewaktu perjalanan pulang dari mengikuti kelas pjj nyer...Dimasukkan ke hospital kerana cedera...Pagi tadi sakit pada bahagian paru-paru dan dimasukkan ke ICU dan menghembuskan nafas terakhir di ICU ....Marilah kita sama-sama menadah tangan dan memohion doa kepada Allah agar roh arwah dirahmati dan dipermudahkan segala urusan nya di sana kelak.....Al-fatihah....Amin...
M3P tetap di hati...
Salam kesayuan : Mas, USM Pulau Pinang.

Jumaat, November 20, 2009

27 Tahun Yang Lalu

Semalam ( Khamis 19 November 2009)hari akhir persekolahan. Aku ke sekolah anak aku yang merupakan tempat aku belajar juga 27 tahun yang lalu. Setelah mengambil result upsr dan mengucapkan terima kasih kepada guru-guru aku pun bertolak pulang bersama 4 orang anak aku ( yang pra sekolah dah mintak cuti kalau tidak 5 orang lah). Pada masa yang sama murid-murid lain pun turut keluar daripada sekolah. Hati aku sedikit tersentuh apabila ramai anak-anak kecil yang berbaju putih berjalan di tengah hujan yang lebat sekali. Bukannya apa , aku juga menghadapi nasib yang sama sewaktu bersekolah rendah dahulu. Terdetik juga di hati untuk mengambil mereka , tetapi apa kan daya anak aku pun dah penuh kereta ditambah lagi bilangan mereka pula tiga empat orang , kalau aku ambil pun muatlah seorang ataupun dua orang, macammana pula yang lain. Sekarang ni pulak aku dah tidak mengajar, aku rasa bertuah sungguh jika kita cikgu-cikgu berjaya ubah nasib dan keadaan mereka sepertimana aku sekarang dan kau orang juga, walaupun tak semewah mana sekurang-kurangnya ada kereta kancil buruk untuk kita dan anak-anaki kita berteduh. Situasi begini juga mungkin mendapat memberi keinsafan kepada kita bahawa guru-guru kita terdahulu sememangnya banyak berjasa kepada kita. Aku juga terfikir apakah kesilapan kita juga menyebabkan ramai juga anak didik kita yang terbabas, termengganggur , termasuk ke pusat serenti dan sebagainya ?? sepanjang aku menjadi cikgu selama 12 tahun setahun aku menjadi ustaz 2 tahun guru biasa merangkap guru bimbingan manakala 9 tahun lagi mengajar kelas pemulihan. Alhamdulillah ada juga anak-anak murid pemulihan aku yang berjaya masuk universiti dan ada yang bekerja di sektor kerajaan dan swasta. Tapi masih ramai lagi yang aku tak pasti dimana dan apakah nasib mereka. Kepada sahabat-sahabat yang masih bergelumang dengan anak murid teruskan usaha murni kalian, sedarlah bahawanya walaupun usaha kita nampak sedikit tetapi impak terhadap manusia dan kemanusiaan itu sangat besar sekali. Ada satu pepatah menyatakan kalu kesilapan seorang doktor membawa padah kepada seseorang tetapi kalau kesilapan seorang guru membawa padah untuk satu generasi. Sekadar celoteh di musim hujan. Selamat Bercuti, Selamat Hari Raya Aidiladha.

Ahad, November 15, 2009

Renungan: PETUA IMAM SYAFIE

Sekadar Untuk dikongsikan....
4 PERKARA UNTUK SIHAT
Empat perkara menguatkan badan 1. Makan daging 2. Memakai haruman 3. Kerap mandi 4. Berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan 1. Banyak bersetubuh 2. Selalu cemas 3. Banyak minum air ketika makan 4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata 1. Duduk mengadap kiblat 2. Bercelak sebelum tidur 3. Memandang yang hijau 4. Berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata 1. Memandang najis 2. Melihat orang dibunuh 3. Melihat kemaluan 4. Membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran 1. Tidak banyak berbual kosong 2. Rajin bersugi (gosok gigi) 3. Bercakap dengan orang soleh 4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Asalamualaikum rakan m3p


Diharapkan rakan-rakan sehat sejahtera hendaknya. Minggu terakhir persekolahan ini tentu banyak kerja yang perlu dibereskan. Teruskan usaha anda kepada yang sedang sambung belajar ,hadapilah cabaran umpama kita sedang mendayung sampan di dalam juram air yang deras. InsyaAllah pasti akan berjaya. Cuti ni aku dan sekeluarga akan bercuti di Marudi Sarawak bersama baby baru. Gambar di atas adalah anak kami yang ke 7, berat semasa lahir 4.2kg. Sherry sihat dan masih ayu..

N A K C U T I D A H W E I .....


Salam buat semua sahabat....

Hari ini masuklah minggu akhir persekolahan 2009...Fuh, lega rasanya kan? Sepanjang tahun sibuk dengan hal2 sekolah akhirnya berjaya juga kita harungi....Ya lah...meskipun ada mengharungi kerja2 tersebut dengan deraian air mata suka @ duka, itulah harganya pabila kita menjadi GURU... Dan tentunya, dalam minggu akhir ni, debaran kita sebagai guru-guru Tahun 6 di sekolah rendah semakin berdetap kencang dek kerana keputusan UPSR yang dijangka akan keluar pada hari Khamis akan datang ni....So, sama2lah kita berdoa agar kejayaan itu menjadi milik kita bersama..... Buat Kak Tun, Ju n member2 yang seangkatan dengan kami mengajar di Tahun 6, semoga ada sinar kebahagiaan pada hari Khamis nanti, INSYAALLAH.....


Salam tahniah buat Kamal n Shery, yang menimang cahaya mata baharu....Amin....makin bermaknalah hidup kalian berdua dengan kehadiran orang baharu tu....Ju, tak nak challenge ngan Shery ker? Kalau tak dapat nama anak lagi Kamal n Shery oi..., cuba tengok balik panduan yang teman titipkan di sini pada bulan September lalu...he..he..he..mana tau, kot2 ada nama yg hang berkenan! Ha, pabila anak makin bertambah ni sudah tentulah kerjanya pun makin bertambahkan? Lebih2 lagi nak layan anak bongsu sebelum ini yang tentunya buat ragam ngan kehadiran adik barunya tuh! So, kena paham2 ler... Apa yang penting : KERJASAMA!!! Janganlah kita ungkit- mengungkit dengan segala pengorbanan yang kita laksanakan seperti cerita yang teman titipkan di bawah ini. Emm...sekadar hiburan jer yer...Kamal, awak jangan pulok minta anak2 panggil mak k ngan kerja2 yg awak buat tuh!!.....


Pada suatu hari ketika ayam dan lembu sedang berjalan-jalan..... ayam meluahkan perasaannyer kepada lembu......

Ayam : Manusia ni memang pentingkan diri sendiri!
Lembu : Kenapa kau kata macam tu?
Ayam : Tengoklah. Apa mereka buat kat aku!
Lembu : Hah! Buat apa pulak?
Ayam : Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang
kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti.Tapi manusia ni memang tak berhati
perut. Hari-hari dia orang makan telor aku,Macamana aku nak dapat anak! Lembu :
Alah! Kau punya masaalah kecil aja!
Ayam : ?? Maksud kau?
Lembu : Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada.
Bayangkan,
hari-hari manusia minum susu aku tapi sorang pun tak pernah panggil aku MAK!
Ayam : ?? (Dalam hati: Tak boleh pakai punya lembu!)
Sekadar hiburan..he..he..he..M3P tetap di hati...

Ikhlas : Mas, Jengka 7

Meh Dengar Cerita Ni Lak

Seorang Makcik dan kawan-kawannya telah terpilih untuk menyertai satu lawatan ke Kuala Lumpur setelah mendapat tempat pertama dalam pertandingan kampung paling cantik di negerinya. Setelah tujuh jam menaiki bas bersama rombongannya akhirnya sampailah ke tempat menginap di sebuah hotel terkemuka di ibu kota. Ikutilah perbualan makcik tersebut dengan pekerja hotel tersebut

Pekerja Hotel : Selamat datang makcik, boleh saya tolong.
Makcik : Terima kasih lah nak, makcik ni penat, lama sangat naik bas tadi, boleh tunjukkan makcik di mana bilik hotel makcik.
Pekerja hotel : Mari ikut saya

Selepas beberapa ketika.

Makcik : Kenapa ni nak, walaupun makcik orang kampung, makcik tahu bilik hotel ada tingkap, ada katil dan ada bilik air, blik ni kecik dan gelap je,

Pekerja Hotel : La.,.... makcik ini baru lif makcik.

Sabtu, November 14, 2009

Buah Naga dan Buah Markisa


Sekadar Berkongsi. Bila aku melawat ke Pekan Ayerr Hitam, Batu Pahat khamis lalu aku sedikit terkejut bila mendapati buah markisa yang aku panggil buah "oren" masa kecik-kecik dulu beharga RM 10.00 untuk 3 Kg. kalau di Terengganu khususnya di tempat aku kalau dijual RM 0.10 (seposen) untuk 40 kilo pasti tak ada orang beli pasal dia tumbuh merata-rata dan orang buat tak kisah je. Jadi sape nak buah markisa free datanglah ke terengganu nanti aku tolong carikan.
Terbalik lak dengan buah naga , kalu kat tempat aku harganya antara RM 6.00 hingga RM 8.00 se kg berdasarkan saiz buahnya, tetapi di Ayer Hitam harganya RM 10.00 untuk 3 KG
Gitu lah ceritanya. Buat rakan-rakan berblog selamat berblog, kadang-kadang kesyahduan terasa juga bila baca cerita kau orang, tambah-tambah di musim hujann begini.

Jumaat, November 13, 2009

Siapalah aku...

Salam buat semua kengkawan...harap korang sihat sejahtera...

Dalam kesibukan begini...debaran menanti keputusan UPSR yang bakal mendatang, kekalutan menyiapkan tugasan, disibukkan lagi dengan sukan tahunan, seterusnya menanti di penghujung minggu akan datang adalah hari anugerah kecemerlangan...begitu sibuknya kita bergelar guru... Saat2 akhir tahun begini juga kita akan bergelumang dengan segala macam laporan aktiviti tahunan, segala mak nenek sijil untuk anak didik kalau mengajar di tahun 6 termasuklah fail2 yang perlu diserahkan...

Terkedu seketika aku hari ini...percaturan memohon pertukaranku dan 5 teman seangkatan TIDAK DITERIMA dengan alasan tiada kekosongan. Deraian air mata seorang rakan yang sedang sarat menunggu saat kelahiran meruntun hati. Setelah berbelas tahun beliau berkhidmat di sini, masih ditahan dan tidak dapat bertukar sekolah. Aku, walaupun baru 5 tahun di sini sudah seperti cacing kepanasan, turut terkilan dengan penolakan permohonan biarpun permohonanku atas sebab kesihatan...

Ju, aku menerima nasihatmu untuk berkata 'tidak' dalam banyak perkara kebelakangan ini. Namun, seperti biasa, bertimpa2 tugasan tambahan diserah jua. Masakan aku dan rakan senasib mampu menanggung. Bukan hati benci, jauh sekali ingin melarikan diri, namun aku rasa tidak selamat lagi untuk diri ini melewati pekan sesak itu setiap hari untuk tiba ke destinasi tempat mencari rezeki...Tuhan...semoga ada hikmahMu di sebalik segalanya ini...

Hati remuk tatkala sahabat2 tersayang memeluk dan mengucap syukur di telinga kerana kami tidak meninggalkan mereka. Ketahuilah...bukan sebab hati tak sayang...tetapi jiwa sudah meronta tidak tertahan menanggung beban tugas yang tidak mengenal masa...Kerana harapan dan sasaran pihak atasan, terpaksa akur kerana siapalah aku...Pasang kabel kanan kiri pun tak lut juga lagi...

Aku tahu di manapun kita bekerja, semua ada masalah. Tapi sudah tentu masalahnya tidak sama.. Paling penting bertukar angin dan mungkin dapat berkhidmat dengan lebih selesa...

Selasa, November 10, 2009

Assigment oh assigment

salam, seronok aku dengar crite kekawan, tambah lagi bila masuk ahli baru suzana, begitu juga roti atie yang begitu enak , cik tun dengan cik ju yang penuh dengan celotehnya , mas , mizee, sapa-sapa lagi, sebenarnya masih ramai lagi yang baca tapi tak nak bersuara.
Aku jelous gak kat kau orang, komputer aku , harta sendiri ni tak boleh nak masuk ruangan sembang , baca boleh plak, so aku poskan lah, aku plak sibuk buat assigment so jenguk kejap-kejap je.
apa pun besok sampai 13 Nov aku akan ke johor , sape-sape yang aku teringat aku call je, dan jangan terkejut kalau esok or lusa aku terjongol di sekolah kau rang, buat pemeriksaan stok ke, buat semakan perkakas ICT ke atau saja-saja aku nak pergi jumpa kau orang rakan-rakan MPPP. Nanti kalau ada crite menarik aku pos kan lah kat sini. bye

Isnin, November 09, 2009

Rehat sebentar



Rehatkan diri sebentar dengan hobi anda...Kepada kekawan yang anak ramai (lebih dari dua ) tu dah kira ramai la..memang berbaloi buat roti sendiri...Sape yang nak resepi dan teknik pembuatannya silalah email atie...Ini projek kelas khas atie tahun depan rasanya..tahun ni kita orang buat popcorn secara home made...Nak beli mesin popcorn lum cukup duit... mahal..
Seronok kalau masakan kita menjadi kegemaran anak-anak..suami...dan diri sendiri..selebihnya untuk jiran tetangga..jangan lupa...sesiapa yang minat nak cuba contact la atie takpun cari je resepi kat internet... mesti jadik punya...

Khamis, November 05, 2009

Di'Serang' Komando Ulak...

Assalamualaikum, geng.. Semoga sihat wal'afiat.. lama tak celoteh kat sini.. banyak 'copy' 'paste' jerk.. Arini terpanggil ulak nak celoteh sikit.. tang panglaman diri sendiri...

Alkisah yang nak dipaparkan ni.. emang tentang diriku.. kalau terkait owang lain atau individu ter'babas' , sovi la kak kiah woi... Canggini, minggu lalu aku di'serang' oleh swami sowang cikgu... huhu.. terkezuuut sesgt aku dibuatnyer.. dia bagik amaran kat aku 'jangan ejek' bini dia.. Aku pening betul.. bila la ulak aku ni ejek binik dier.. Marah giler dia kat aku.. mujur aku dpt control situasi.. ajak dia bincang, dia jual mahal..

Soknyer, aku jupe binik dier.. aku tanya 2 soklan.. 1. napa swami dier marah aku, 2. apa ko crite kat swami sampai die jadik canggitu.. Dia ulak jwp.. dier x tau swami nak dtg jupe aku.. dan dia x crite pepe pun kat swami.. Cuma dier kata dier nak marah aku timbulkan dlm mesy tang prosedur pinjam rete skolah.. pastu dier cerite kat sowang kwn dier yg dah berswami.. swami2 mike tu 'ter'dengar..

Pengajaran yang aku dpt dr peristiwa tuh, aku kena dok senyap jer pepe salah laku kat skolah.. pastu kalu owang nak bawak balik rete skolah berminggu2 pun, kita wat cam Si Luncai terjun dgn labu2nyer..biarkan..biarkan... hehe..sovi la aku nak diamkan dik oooiii.. ko buat lagik, aku terus cakap jugak kat syuarat..pedulik ape.. kan, mas kan?!!!

Ahad, November 01, 2009

Salam Kemaafan ...... drpd Mohd Sani

Salam hormat salam ceria, petang tadi aku sempat bersembang bual melalui (YM) dengan Mohd Sani, komander kawat kita masa di maktab Dulu, petang tadi hampir 3 kali dia minta maaf dengan aku, selagi aku tak taip aku maaf kan selagi itu di ulangnya. Rupanya dia akan berangkat ke tanah suci pada 19 November nanti melalui KLIA. Kalau melalui Kuala Terengganu boleh pegi hantar ramai-ramai. En mohamad Sani ( pensyarah IPG Sultan Mizan ) meminta aku menyampaikan salam takzim dan salam kemaafan aku buat semua kawan-kawan, aku dah janji akan publishkan permohonan maaf dalam blog. Kepada rakan-rakan marilah kita sama-sama berdoa untuk kesejahteraan dan keselamatan beliau semasa urusan menunaikan ibadah haji serta memohon agar beliau memperolehi haji mabrur, sesiapa yang ingin membuat personal contact dengan beliau boleh e mailkan kepada mohdsanisabrie@yahoo.com.my atau hp beliau 0199686829.

Semalam juga aku berkesempatan berjumpa dengan abang lan yang berkonvoi ke Kuala terengganu dengan motor besarnya. Harga motornya sama dengan harga 5 buah kereta kancil buruk aku atau sama dengan sebuah NAZA RIA aku. tapi sayang tak sempat nak ambil gambar bersama motor besarnnya atas sebab-sebab tak dapat di elakkan. Kepada abang lan postkan gambar motor besar tu ke sini.

Sabtu, Oktober 31, 2009

Al-kisah

Salam buat semua kengkawan... Semoga kalian sihat sentiasa di bawah lindungan Allah s.w.t.

Sekadar ingin membicarakan kisah yang biasa2 buat sesetengah orang dan mungkin lebih biasa daripada biasa buat sesetengah orang yang lain pula. Tentu korang ada kisah tersendiri mengenai tawaran kenaikan pangkat ke DG 34 baru-baru ini. Bukan semua orang mengejar pangkat dan kedudukan. Namun, setelah bertahun-tahun mendidik anak bangsa, ia wajar diterima sebagai satu pengiktirafan. Bukan tanda guru tidak bersyukur dengan anugerah 32 sebelum ini, tetapi memandangkan ada tawaran sepatutnya semua yang layak diberi peluang. Itulah sebabnya juga, yg masih belum menggenggam segulung ijazah sebaiknya kejarlah peluang menggenggamnya jika terdaya. Terkini ada tawaran UPM. Cubalah. Mohonlah.

Bukan apa, kadangkala menjadi pelik juga dengan cara sesetengah ketua yang tidak sama dengan ketua yang lain dalam mentadbir manusia. (Nama pun rambut sama hitam kan?) Ada antara mereka mendiamkan sahaja perkara tersebut. Biarlah anak2 buah mereka berikhtiar sendiri untuk mendapat atau mengurus hal ini. Ada pula yang prihatin, dapat surat makluman sahaja terus mencari anak2 buah sampai ke padang sekolah semata2 ingin memberi peluang mereka membuat permohonan. Ada pula guru yang bertugas di luar seperti kursus, mesyuarat, pemeriksa UPSR dll dipanggil ke sekolah semata supaya berpeluang memohon. Itu bagi yang prihatin lah. Yang tak prihatin takde dikisahnya. Anak2 buah yang tak tau apa2 tertanya2 sesama sendiri. Malah ramai juga yang tau melalui rakan2 yang di sekolah lain. Tetapi kalau hal2 nak buat kerja untuk ketua atau sekolah boleh pulak panggil menghadap tak cukup sekali. Bila tiba ke sesuatu perkara untuk kebaikan anak buah boleh pula buat tak kesah. Bukan apa, dengan sikap ketua, maka ramai guru yang tidak mendapat peluang sama rata. Malah ramai guru senior yang terpinggir terutama yang terpaksa bertugas ke luar sek. Itulah sebabnya ada sesetengah sekolah, semua yang layak telah memohon manakala di sesetgh sek lain pula cuma seorang atau dua orang sahaja kerana tidak mendapat maklumat lengkap.

Jumaat, Oktober 30, 2009

Ada kenangan manis menjenguk ruang hati tatkala mengadap blog ini..Yang kau, dia dan mereka tidak tahu...Dulu masa weekend di asrama yang orang tganu , kelantan tu syok la balik tiap minggu...tinggallah orang-orang jauh macam aku, kakju..na (zakiah) dll..tapi ramai gak... dek kerana kebosanan macam-macam yang kami buat...termasuk panjat bukit besar...panjat tangki air kat tepi rumah cik maznah tu...panjat pokok jambu kat depan blog A tuu... satu je takleh panjat ialah pokok mangga kat depan hostel tu..yang boleh buat baling je buah mangga tu dengan kasut...
Aku tersenyum sendiri mengenangkan memori indah itu...Itu masa kita..tiba masa anak-anak..ee jangan panjat nanti jatuh..haa..jalan hati-hati jangan lari...pot-pet...pot-pet...bla...bla...bla.....itulah mulut seorang ibu...ibu bisu je tak gitu kan....

Adik bongsu 9092

Rabu, Oktober 28, 2009

22 Murid dikhuatiri Hilang Apabila Jambatan Gantung Runtuh

KAMPAR:Seramai 22 murid dikhuatiri hilang akibat dihanyutkan air deras apabila jambatan gantung yang mereka guna untuk menyeberang Sungai Kampar di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang dekat sini runtuh pada kirakira 10.30 malam tadi.

Kira-kira 20 murid lain terselamat apabila sempat berpegang pada tali jambatan dan ada yang diselamatkan oleh seorang guru dan pengawal sekolah berkenaan, kata jurucakap polis. Murid-murid terbabit adalah antara 298 murid dari 60 sekolah rendah dari Kampar, Tronoh dan Batu Gajah yang menyertai aktiviti kokurikulum Perkhemahan 1 Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan. Sehingga awal pagi, usaha mencari dan menyelamat oleh polis, bomba dan penyelamat, Rela dan orang ramai masih belum menemui murid-murid yang hilang. Seramai 59 murid kini berada di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang manakala sekumpulan lagi masih berada di tapak perkhemahan di seberang sungai berkenaan.

Ibu bapa murid berada di sekolah itu sejak tengah malam tadi untuk mendapatkan maklumat mengenai nasib anak mereka dan keadaan agak kelam kabut apabila beberapa ibu bapa tidak dapat menahan kemarahan apabila sehingga 3 pagi, tiada maklumat diterima sama ada anak mereka selamat atau tidak. Nahas itu berlaku semasa sekumpulan peserta perkhemahan sedang menyeberangi jambatan berkenaan dari tapak perkhemahan untuk ke Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang bagi jamuan malam.

Seorang murid yang terselamat K. Mathivanan, 12, berkata kejadian itu berlaku secara tiba-tiba. Katanya, ketika itu terdapat antara 30 hingga 50 murid di atas jambatan kerana ada yang hendak ke sekolah dan ada yang balik selepas jamuan. Beliau berkata sebelum runtuh, jambatan berkenaan bergoyang kerana ada murid yang melompat dan bermain semasa berada di atasnya.

"Tiba-tiba kami tercampak ke dalam sungai dan saya sempat berpaut pada tali...air sungai sangat kuat tetapi saya dapat menarik badan untuk naik," katanya.Jambatan sepanjang kira-kira 50 meter itu baru siap dibina dua minggu lepas bagi menggantikan sebuah jambatan gantung lama yang runtuh sebelum ini, kata seorang anggota Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan. Mathivanan berkata suasana seronok tiba-tiba menjadi keadaan kelam kabut dan ramai murid menjeritjerit meminta tolong dan ada yang menangis.

Seorang guru Mohd Safri Abdul Rafar berkata beliau berada tidak jauh dari jambatan dan terkejut apabila terdengar bunyi benda jatuh diikuti oleh jerit pekik. "Saya terus melompat pagar dan terjun ke dalam sungai, saya sempat membawa naik tiga atau empat murid...air sangat deras dan saya sendiri hampir lemas dan terpaksa naik ke tebing," katanya.

Safri berkata beliau kemudian turun semua dan sempat membawa naik lima lagi murid.Pengawal sekolah berkenaan yang dikenali sebagai Idris sempat menyelamatkan enam murid, katanya.

Katanya beliau sedih dan terkilan kerana tidak sempat menyelamat seorang murid yang masih berpegang pada tali besi sebelum dihanyutkan air.
Perkhemahan itu bermula hari ini dan dijadualkan hingga Khamis dan pendaftaran peserta dibuat sejak 3 petang semalam, kata guru SK Seri Tronoh itu.

Seramai 23 guru terlibat dengan perkhemahan itu dan kem yang diadakan di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang itu yang kedua dianjurkan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan selepas perkhemahan di SK Pos Raya minggu lepas. Perkhemahan yang sama diadakan serentak hari ini di Daerah Larut, Matang dan Selama serta Daerah Manjung, katanya.

Murid yang menyertai perkhemahan itu daripada pelbagai bangsa sejajar dengan objektif perkhemahan untuk mereka berinteraksi dan melakukan aktiviti bersama-sama seperti memasak masakan tradisional, mengikuti latihan kebudayaan dan bermain pelbagai jenis permainan rakyat.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir yang melawat tempat kejadian tengah malam tadi telah mengarahkan siasatan segera dijalankan terhadap kejadian itu.

"Jambatan gantung ini baru siap...jelas jambatan ini runtuh apabila tiang besinya terbongkah...kita mahu tahu sama ada ia dibina mengikut spesifikasi atau tidak," katanya. Tiang besi dan bongkah konkrit yang mengikat tali jambatan di tebing sebelah sekolah berkenaan tercabut dan tercampak kirakira 10 meter manakala sebahagian lantai jambatan masih berada di permukaan sungai.

Sungai Kampar terkenal dengan kegiatan sukan air lasak dan lebar sungai berkenaan di kawasan kejadian adalah kirakira 30 meter dan sedalam kira-kira 1.5 meter.- BERNAMA

Tragedi Jambatan Runtuh Kuala Dipang

Tragedi jambatan runtuh di Kuala Dipang ini berlaku kira-kira jam 10.30 malam tadi ketika para peserta bergerak ke dewan makan untuk supper dan pada ketika itu sekumpulan peserta ini melintasi titi gantung yang menghubungkan 2 kawasan tersebut.

Titi gantung yang baru siap kira-kira dua minggu lalu itu tiba-tiba rebah dan seramai 22 pelajar yang berada diatas jambatan tersebut terhumban kedalam sungai. Seramai 59 peserta yang melintasi titi itu walaubagaimanapun terselamat.Kesemua peserta terdiri dari para pelajar yang dikumpulkan dari 80 buah sekolah rendah sekitar Daerah Kinta Selatan.

3 mangsa dapat diselamatkan dan dihantar ke Hospital Tapah.Seramai 255 pelajar mengambil bahagian didalam program ini yang terdiri dari 115 berbangsa Melayu,73 berbangsa India dan 62 berbangsa Cina.Penglibatan guru ialah seramai 41 orang namun hanya 13 sahaja yang menghadirkan diri manakala yang lain tidak hadir kerana tidak mendapat kelulusan guru besar sekolah.

22 mangsa masih hilang setakat ini walaupun pencarian sepanjang 10km ia masih tidak menemui apa-apa. Gerakan mencari dan menyelamat masih diteruskan.
Program ini ialah dibawah anjuran PPD Kinta Selatan atas nama Kem Satu Malaysia Peringkat Daerah Kinta Selatan.

Ahad, Oktober 25, 2009

Mini Re Union

25 Oktober 2009, Pergi buat pergambaran di SK Beladau Kolam, terserempak dengan Azimah, seperti biasa celotehnya lebat macam dulu juga. Katanya hari ini merupakan hari pertama dia datang semula ke sekolahnya itu selepas cuti berpantang anak ke enam.
Lupa lak nak tanya berapa laki-laki dan berapa perempuan. Marilah kita sama-sama ucapkan tahniah kepada Cikgu Azimah.
Tengaharinya aku berkunjung plak ke PKG Durian Burung , untuk pergi ambik barang, di sini juga jumpa lah 3 orang guru yang sangat penting di Negeri Terengganu. Tapi jumpa kejap je tak sempat nak sembang tapi nasib baik sempat ambik gambar.

Emmmm.....Sedapnya Nasi Kerabu





Salam untuk semua.Baghu2 ni kawan skluarga ke Kelantan n Ganu .Masih lagi dalam pghujung Raya 28 Syawal Dari Ganu kawan ke Pasir Puteh.Sebelum tu kawan dah call sahabat lama kite lni.Nak singgah rumah.Tepat jam 11.00 pagi maka sampailah kawan ke rumah sahabat lama kite ni.Maka dihidangkan pelbagai makanan untuk kawan skluarga. Menu utama nasi kerabu selain pencuci mulut,puding tapai ,tepung pelita dll.Apa lagi kawan pun make la.....emmmmm. sedapnya
manamboh lagi.... Kalu nak cubo singgahlah rumah sahabat kito ni....Di Pasir Puteh.Walau apa pun terima kasih kepada Puan Aida Akmar bt Abd Razak yg sudi menerima kunjungan kawan skluaraga.Pah tu kawan ke Rantau Panjang.....Wassalam.
No nphone Aida Unit D ;0199621170

Jumaat, Oktober 23, 2009


Assalamualaikum dan salam rindu buat kawan-kawan..

Raya dah lepas kini sibuk la pula mengadap kerja sekolah yang bertimbun menjelang tutupnya sekolah... bagi yang sambung belajar terutama buat kaktun, kakju, nasoba a.long dan sabri...(itu le yang aku tau ..selamat kembali berjuang..
Bagi meneruskan kehidupan banyak yang perlu kita fikirkan...jangan lupa jaga kesihatan dan amalkan gaya hidup sihat...aku nak cerita pengalaman terkini supaya dapat jadi iktibar buat sume yang malas bersenam... Dua bulan sebelum raya aku stop bersenam sebab sibuk sangat dengan assigment dan puasa...(alasan la tu)...pas raya makan tak kira masa..open house kat johor ni tak cukup sebulan....terasa gak kepala pening2 tapi malas g cek... suatu ari kebetulan aku bawak anak aku ke klinik kerana demam..aku tergerak hati nak cek BP aku..alangkah terkejutnya aku BP aku pada paras kritikal 193/120.... Dr. swasta tu syorkan aku g hospital sebab sebelum ni aku tak penah la ambik ubat darah tinggi... terus kena tahan wad mujur satu malam je...Kesimpulannya...rakan2 jangan abaikan kesihatan...bersenam dan makan secara seimbang ....bye...bye...

Yang atas tu anak murid...aku sangat bangga menjadi guru pendidikan khas...dan terhibur dengan gelagat mereka...

Adik bongsu m3p9092

Rabu, Oktober 07, 2009

Raya Che Tun

Salam buat semua kengkawan. Masih dalam mood raya? Kat sini masih meriah. Aku masih menerima kunjungan rakan dan jiran. Kami ber'baraan'. Kunjung mengunjung ke rumah terbuka ikut giliran supaya tiada yang tertinggal. Alhamdulillah persahabatan amat bermakna di bulan Syawal sebegini.

Khas untuk permintaan bro Brie n utk tatapan kengkawan... ku ngadap juga laptop pepagi ni...

Family che tun n family brie..

Anak teruna aku pantang jumpa kucing. Aku allergic jadi ku tak benarkan dia bela kucing. Dia jumpa kucing kat umah Razima, terus tak dilepasnya...

Korang kenal tak ni? Ni la husband Ma... TQ kepada Ma n family atas layanan tempohari. Raya kali ni, penuh pengisian. malam baru kawan betul2 rest.

Korang tengok, Ma tak berenti makan... Ye lah, ada kakak n abang temankan. Lama tak jumpa, kan Ma?Ni time aku suka...berbelanja di Pasar Payang...ekeke...

Isnin, Oktober 05, 2009

Mayat 30 tahun ditemui tak reput

Mayat 30 tahun ditemui tak reput
Oleh Adha Ghazali
adha@bharian.com.my

Jenazah misteri kejutkan tiga penggali kubur

KANGAR: Tiga penggali kubur tergamam menemui mayat dipercayai berusia lebih 30 tahun dalam keadaan elok dan sempurna, ketika menggali liang lahad untuk tujuan pengebumian di Tanah Perkuburan Islam Tok Paduka, di sini, semalam.

Mayat lelaki tidak dikenali itu ditemui jam 11.30 pagi sebaik ketiga-tiga penggali kubur berkenaan menggali liang lahad terbabit pada kedalaman 1.5 meter.

Berdasarkan maklumat, mayat lelaki itu bukan saja masih elok dari segi fizikal, malah kain kafan jenazah juga masih sempurna, kecuali sedikit kotor akibat diselaputi lumpur.

Bagaimanapun, kayu keranda yang digunakan untuk melindungi mayat sudah reput dimamah usia.

Penggali kubur, Desa Sulaiman, 74, berkata penemuan jenazah itu mengejutkan kerana sepanjang pengetahuannya liang lahad yang digali itu memang kosong.

Katanya, keadaan jenazah itu tidak berbau dan masih sempurna dengan kulit serta isi yang terlekat pada tubuh jarang dilihat, apatah lagi dengan usia jenazah yang dipercayai mencecah puluhan tahun.

"Saya 30 tahun menggali kubur di sini, tetapi tidak pernah menemui kejadian sedemikian, walaupun pernah mendengar cerita mengenainya sebelum ini.

"Sepanjang pengetahuan saya, mayat yang masih elok dan sempurna walaupun berusia ratusan tahun kebiasaannya milik orang alim kerana jenazah mereka dilindungi Tuhan berikutan amalan baik yang dilakukan sepanjang hayat," katanya.

Difahamkan, penemuan mayat itu menyebabkan urusan pengebumian jenazah seorang wanita berusia 53 tahun yang dijadualkan sebelum Zuhur, ditangguhkan beberapa jam untuk memberi laluan kepada urusan pengebumian semula jenazah yang ditemui itu.

Desa dan dua lagi rakannya terpaksa menguruskan pengebumian semula jenazah terbabit di sebelah liang lahad yang digali, sebelum meneruskan urusan penggalian liang lahad baru untuk pengebumian jenazah wanita yang baru meninggal itu.

Rakannya, Mohd Hafiz Abdan, 20, berkata beliau tergamam melihat wajah serta tubuh mayat yang masih elok seperti baru meninggal dunia ketika mengangkat mayat terbabit untuk dialihkan ke liang lahad baru.

"Saya sempat melihat keadaan susuk tubuh mayat berkenaan yang berkulit sawo matang, namun tidak berani menatapnya terlalu lama.

"Apa pun, penemuan mayat berkenaan bagi saya suatu misteri kerana jarang dilihat walaupun oleh penggali kubur," katanya.

Sumber : Berita Harian 5 Oktober 2009

Rabu, September 23, 2009

bila paderi buka rahsia

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, 'Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.' Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, 'Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.' Barulah pemuda ini beranjak keluar. Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, 'Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?'Paderi itu menjawab, 'Dari tanda yang terdapat di wajahmu.' Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.Paderi berkata, 'Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. ' Si pemuda tersenyum dan berkata, 'Silakan!' Sang paderi pun mulai bertanya, 'Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.' 'Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!' 'Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?' 'Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?' Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah. Setelah membaca 'Bismillah...' dia berkata, -Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t.. -Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).' (Al-Isra': 12). -Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh. -Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an. - Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu. -Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk. -Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, 'Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.' (Al-Mulk: 3). -Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.' (Al-Haqah: 17). -Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.* -Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, 'Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.' (Al-An'am: 160). -Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf . -Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, 'Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.' (Al-Baqarah: 60). -Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya. -Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.' (At-Takwir: 18). -Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS. -Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, 'Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.' Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, 'Tak ada cercaan terhadap kamu semua.' Dan ayah mereka Ya'qub berkata, 'Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.' (Yusuf:98) -Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, 'Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.' (Luqman: 19). -Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim. -Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.. Allah s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..' (Al-Anbiya':69). -Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua). -Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 'Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.' (Yusuf: 28). -Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari. Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi. Pemuda ini berkata, 'Apakah kunci surga itu?' Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak. Mereka berkata, 'Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!' Paderi tersebut berkata, 'Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.' Mereka menjawab, 'Kami akan jamin keselamatan anda. ' Paderi pun berkata, 'Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. ' Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .** NOTA: Ini adalah artikel sulung dari qasha dan merupakan sebuah artikel yang cukup bagus. Ia dapat menyedarkan kita agar membaca dan memahami isi kandungan Al-Qur'an bagi membolehkan kita menangkis tohmahan dan menjawab pertanyaan orang-orang kafir. Saya pernah membaca dari satu buku bahawa sebenarnya paderi Kristian tahu bahawa Kunci Syurga itu adalah Dua Kalimah Syahadah. Kerana itu (kononnya) apabila nazak seorang Kristian, maka paderi akan datang membisikkan kalimah itu ke telinganya dengan harapan dia akan mati dalam Islam. Saya tidak pasti sama ada dakwaan ini (membisikkan ke telinga orang nazak) benar atau tidak. Namun saya pasti ahli kitab Kristian tahu bahawa Kunci Syurga adalah Dua Kalimah Syahadah. Cuma, mereka tidak mahu mengaku (kebenaran Islam) kerana bimbang akan kehilangan pangkat dan kedudukan duniawi. Wallahua'lam semana kaya atau besar...tetap Allahuakbar!!!! ittaqullah!!!!!
daripada sumber tko

Ahad, September 20, 2009


4 THINGS YOU CANNOT RECOVER


Did Anyone Ever Tell You Just How Special You Are. The Light that You Emit Might even Light a Star Did Anyone Ever Tell You How Important You Make Others Feel.Somebody out here is Smiling, Because of something you said or something you did! Did Anyone Ever Tell You that Many Times When They were Sad Your E-mail made Them Smile. In Fact, It made Them Glad. Did Anyone Ever Tell YouJust How Much They Like You.
Well, My Dearest Friend
Today I am Telling You! I believe that without a friend
you are missing out on a lot!!! Have a nice day, and
I'm glad we are friends!!! THIS IS A HAND OF FRIENDSHIP YOU MUST PASS IT
TO AT LEAST 4 FRIENDS !! The Wave ----- keep it going Just wanted to say Hi, AND HOPE YOU HAVE A GREAT DAY

saja nak suspen

Pengajaran untuk kita semua


Teman saya ini (katakanlah namanya Ema, 25 tahun) bekerja dengan satu
perusahaan konsultan yang tidak terlalu besar sebagai assistant dan
salah seorang partner pada perusahaan konsultan tersebut (Kita sebut
saja namanya Andy).Ema sangat mengkagumi profil dan karakter Andy.
Sebut saja semua hal yang baik, maka Andy memilikinya. Otak yang cemerlang,
sikap yang profesionaldan gentleman, penampilan yang selalu rapi and
nice looking serta usia baru 34 tahun (waktu itu). Ema pula adalah
seorang wanita yang memiliki segala yang diidamkan oleh seorang
lelaki,bentuk tubuh yang sempurna,paras yang cantik,fikiran matang
serta> bijak,berpewatakan ceria & suka tersenyum.

Disebabkan Ema selalu bertugas bersama Andy maka Ema akhirnya mulai
menyayangi Andy lebih dari team partner & Ema membiarkan saja perasaannya
kepada Andy tumbuh tanpa halangan. Semakin hari dia semakin jatuh hati
kepada Andy.

Andy bukannya tidak tahu akan hal itu tetapi sikapnya yang profesional
di pejabat yang tidak membiarkan hal-hal pribadi mencampuriurusan
pejabat membuat Ema semakin mengkagumi peribadi Andy.

Suatu hari urusan pejabat membuat mereka berdua harus pergi kebeberapa
lokasi di seluruh Negara.

Inilah ceritanya....

Untuk memudahkan pergerakan, mereka naik pesawat ke Penang dan menyewa
kereta untuk melakukan perjalanan darat di sekitar B'worth , Perak,
Kedah dan Perlis dalam rangka melakukan suatu survey khusus untuk
kepentingan klien..

Entah bagaimana silapnya mereka, pada waktu malam menginap di sebuah
hotel kecil. Sebenarnya Andy ingin memesan 2 kamar tetapi kerana hanya
ada 1 kamar maka dia meminta pendapat Ema. Kerana memang sudah sangat
penat Ema setuju untuk sekamar dengan Andy (sebenarnya Ema agak "sedikit
senang" dengan keadaan darurat tersebut)!

Kerana berasa panas, maka Andy membuka jendela kamar. Masalahnya, kamar
tersbut hanya memiliki 1 ranjang berukuran panjang dan tidak memiliki
kursi panjang. Tidak mungkin bagi Ema untuk meminta Andy tidur di
lantai. Jadi akhirnya mereka tidur sekatil setelah Andy berjanji bahwa
dia tidak akan melakukan hal yang bukan- bukan.

Sebenarnya Ema tidak pernah tidur sekatil dengan seorang lelaki apatah
lagi Andy adalah suami orang! Sebagai seorang wanita jantungnya
berdebar sangat kencang kerana tidur seranjang dengan lelaki sopan yang
sangat diadmirekannnya. Kaki mereka beberapa kali saling bersentuhan
kerana katilnya memang kecil.

Setelah setengah jam, angin malam yang masuk melalui jendela membuat Ema
merasa kedinginan sehingga dia memberanikan diri bertanya kepada Andy:
"Abang Andy, Ema kesejukan nih. Boleh tak minta tolong jendelanya
ditutup saja?"

Andy tidak langsung menjawab dan Ema berpikir Andy sudah tertidur
sehingga dia berkata lagi:
"Abg Andy..."

Kali ini Andy langsung menjawab:
"Ema, kamu kesejukan ya? MAUKAH KAMU MALAM INI KAMU BERTINDAK SEPERTI
ISTERI SAYA?"

Jantung Ema terasa berhenti berdetik. Jantungnya langsung gemuruh
mendengar pertanyaan Andy. Dengan hati-hati ia bertanya:
"Maksud abg Andy?"













"Maksud saya, bolehkah Ema tolong tutupkan sendiri tingkap yang terbuka
tu,seperti yang selalu dibuat oleh isteri saya dirumah?!"


wah, wah,wah...tekun baca nmpak... Tension kan . Boleh imagine muka semua
orang. Dah sekarang boleh balik buat kerja yang patut dibuat.

Korang ni kalau bab2 macam ni tekun je korang baca.Tak delah ingat ke lain

Mengapa Yahudi Bijak

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.


Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California , ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.


Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia , jika anda ke Jakarta , dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Jumaat, September 18, 2009

rajin-rajinlah baca Quran

Why do we read Quran, even if we can't understand a single Arabic word???? This is a beautiful story.

An old American Muslim lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Quran. His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could.

One day the grandson asked, "Grandpa! I try to read the Quran just like you but I don't understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur'an do?"

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied, "Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water."

The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said, "You'll have to move a little faster next time," and sent him back to the river with the basket to try again. This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The old man said, "I don't want a bucket of water; I want a basket of water. You're just not trying hard enough," and he went out the door to watch the boy try again.

At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house. The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty. Out of breath, he said, "See Grandpa, it's useless!"

"So you think it is useless?" The old man said, "Look at the basket."

The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

"Son, that's what happens when you read the Qur'an. You might not understand or remember everything, but when you read it, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah in our lives."

If you feel this email is worth reading, please forward to your contacts/friends. Prophet Muhammad (pbuh & his family) says: *"The one who guides to good will be rewarded equally"*

sory terlewat

framadan dah nak abis , tapi promosi masih berjalan seperti biasa. mungkin dilanjutkan sehingga akhir tahun. kita sibuk mengejar prosmosi yahudi dengan tawaran memberli belah di shopping hingga lupa promosi dan tawaran paling lumayan dari Allah. kita kehilangan melihat lailatul kadar kerana merebut lalitul kamdar. beringatlah kita semakin hampir kepada perkara yang semaikn dekat dengan kita iaitu mati
REBUTLAH TAWARAN
PALING LUMAYAN DARI
ALLAH SWT INI SELAGI
STOK UMUR MASIH ADA !!!
Tarikh : 1 - 30 Ramadhan 1430H
20ogos - 19 September 2009
Masa : 24 jam ( siaran langsung )
Tempat : Seluruh Pelusuk Alam
Masa : 24 jam ( siaran langsung )
Tempat : Seluruh Pelusuk Alam
Untuk Keterangan Lanjut Sila Rujuk
Al Quran, Hadis Dan Alim Ulama`
Berhampiran Anda !!!
TAWARAN SAH MULAI
20ogos-19 Sept.2008
􀀹 Puasa siang hari
􀀹 Bersahur
􀀹 Solat Tarawikh
􀀹 Zakat Fitrah
􀀹 Zikrullah dan doa
􀀹 Majlis Tazkirah
􀀹 Berbuka puasa
􀀹 Sedekah Jariah
􀀹 Iktikaf di Masjid
􀀹 Qiamullail
􀀹 Tadarus Al-Quran
􀀹 Umrah Ramadhan
􀀹 dan macam macam lagi
􀂾 keredhaan Allah
􀂾 keampunan Allah
􀂾 balasan syurga
􀂾 bonus 1000 bulan
􀂾 tingkatkan taqwa
􀂾 potongan 100 %
􀂾 syaitan di belenggu
􀂾 sihat tubuh badan
􀂾 rezeki mencurah
􀂾 doa di makbul
􀂾 malam Lailatul Qadar
􀂾 dan banyak lagi !!!!!!
Syarat Penyertaan
􀂃 warganegara muslim
􀂃 mukmin sejati
􀂃 ikhlas & jujur
􀂃 baligh & berakal
􀂃 ikut peraturan
􀂃 solat fardhu tak cuai
Bersama Artis Imam Undangan : Para Hafiz & Qari jemputan dari seluruh negara
Menanti anda untuk di menangi ...
LULUS
KUNJUNGILAH
MASJID & SURAU
YANG DISEDIAKAN
DI TEMPAT ANDA

saja untuk renungan

" Sebab Utama Lelaki Ditarik Ke Neraka Oleh Wanita !!!!!!!!"


Di akhirat nanti ada 4 golongan lelakiyg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita.Lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan
anak2 perempuannya didunia.Dia tidak memberikan
segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji
dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak
menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi
kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke
neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal
keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau
mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?..
pengetahuan agama?... Jika tidak cukup salah satunya,
maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka
jahannam.)

2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk
isterinya.Bergaul! bebas di pejabat, memperhiaskan
diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg
bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun
seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah
bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia
akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm
neraka.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal
keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia?
Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya
mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg
kau akan
sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana .)

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga
maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara
lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan
keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari
ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat
kelak.

(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn
hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas....
kau juga akan dipertanggungjawabk an diakhirat
kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn
maksiat... dan tidak menutup aurat.)

4. Anak2 lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu
perihal kelakuan yg haram disisi Islam.bila ibu
membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata
dan sebagainya.. .maka anak itu akan disoal dan
dipertanggungjawabk an di akhirat kelak....dan nantikan
tarikan ibunya ke neraka.

(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....
nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu
juga insan biasa...x lepas dr melakukan dosa...
selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka.....jika
tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.)
............ ......... ......... .......... .........
Lihatlah.... .betapa hebatnya tarikan wanita bukan
sahaja di dunia malah diakhirat pun tarikannya begitu
hebat.Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang
atau anak harus memainkan peranan mereka.

Firman Allah S.W.T;

"Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu
dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia,
jin dan batu-batu... ."

Khamis, September 17, 2009

Alfatihah

Jenazah Mariam selamat dikebumikan

KOTA TINGGI: Mariam Johari, wanita yang meninggal dunia di Korea Selatan selepas terkandas di negara itu selama 64 tahun, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Makam, di sini, petang ini(16 Sept 09).

Jenazah warga emas berusia 88 tahun itu dikebumikan kira-kira jam enam petang dengan dihadiri kira-kira 50 orang termasuk anaknya, Ramlah Sonni, 74, Jelani, 72, adik bongsu Mariam, Iash Johari, 76.

Terdahulu, hujan lebat mengiringi ketibaan jenazah Mariam di Hospital Kota Tinggi kira-kira jam 3.40 petang untuk dimandi dan dikafan sebelum disembahyangkan di Masjid Jamek Kota Tinggi kira-kira jam 5.15 petang.

Mariam menghembuskan nafas terakhirnya di sebuah rumah kebajikan di Korea Selatan pada 5 September lalu akibat kegagalan buah pinggang.

Terdahulu, jenazah Mariam diterbangkan dari Seoul pada jam 8.50 malam semalam dengan pesawat Thai Airways melalui Bangkok dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 12 tengah hari tadi.

Mariam atau nama Koreanya, Kim Soon Ae, yang dilahirkan di Plentong, Johor Baharu, terkandas di Korea Selatan selepas mengikuti Cho Se Won, seorang tentera kerahan Jepun.

Hasrat Allahyarham untuk bertemu anak-anaknya yang ditinggalkan di negara ini sebelum ini termakbul melalui inisiatif stesen penyiaran Korea Broadcasting System (KBS) apabila beliau ditemukan dengan Ramlah, Jelani, cucunya, Ahmad Onn, 43, dan menantu, Siti Zainab Noor, 37, di studio KBS di Seoul pada 18 Julai 2007 menerusi program "Love in Asia".

Pada 5 September 2007, warga emas itu kemudian pulang ke negara ini untuk bertemu keluarganya dan kembali semula ke Korea Selatan pada 13 September 2007.

Sementara itu, Jelani ketika ditemui berkata, beliau dan seluruh ahli keluarga bersyukur kerana jenazah ibunya dapat disemadikan di sini seperti yang dihasrat ibunya.

"Terima kasih kepada semua pihak yang bersusah-payah menguruskan penghantaran jenazah ibu saya. Raya ini amat bermakna sekurang-kurangnya kami dapat melawat pusara ibu kami pada hari raya kali ini," katanya. - Bernama

Rabu, September 16, 2009

Sedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarhamah Mariam Johari

Jenazah Mariam tiba di Kota Tinggi

KOTA TINGGI: Jenazah Mariam Johari, 88, tiba di Kota Tinggi kira-kira jam 4 petang ini untuk dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Makam, di sini.

Jenazah dibawa pulang menggunakan van Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) diiringi kakitangan Pejabat Agama Daerah Kota Tinggi yang membawa enam ahli keluarga Mariam, termasuk anaknya, Jelani Sonni, 72, isteri Jelani, Suriah Anwar, 54, dan cucunya, Ahmad Onn, 43.

Jenazah terus dibawa ke Hospital Kota Tinggi (HKT) untuk dimandi dan dikapankan, dan akan disembahyangkan di Masjid Jamek Kota Tinggi, sebelum dikebumikan.

Jenazah Mariam dibawa pulang

Jenazah Mariam dibawa pulang
KERANDA Mariam Johari, 88, diangkat pekerja terminal kargo Lapangan Terbang Incheon, Seoul untuk diangkat ke pesawat Thai Airways malam tadi dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur jam 12.10 tengah hari ini.

Jenazah Mariam akan dituntut anak lelakinya, Jelani Sonni, 72, dibawa terus ke Kota Tinggi untuk pengebumian dengan bantuan Majlis Agama Islam Johor serta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.

Mariam meninggal dunia pada 6 September lalu di rumah orang tua di Seoul, selepas 64 tahun terkandas di Korea Selatan.

Ahad, September 13, 2009

Sorotan Khas Mariam Johari

1921
Lahir di Plengton Johor

1933
Berkahwin dengan Sunni Abd Rahman , dan mendapat tiga cahayamata Jelani, Ramlah dan Jamnah
Bekerja sebagai penoreh getah / peniaga buah untuk menyara kehidupan.

1943
Diculik oleh tentera Jepun – dijadikan buruh paksa untuk membina lapangan Terbang Tentera di Senai.

Sunni juga menghilangkan diri, tidak dapat dipastikan samada beliau membawa diri atau mencari Mariam

Jelani, Jamnah dan Ramlah dijaga oleh datuk dan nenek tirinya.

1946
Berkenalan dengan Cho Se Won jatuh cinta dan mengikutnya ke Korea untuk tujuan berkenalan dengan keluarga Cho Se Won

1950
Suami Mariam ,Sonni kembali semula , mencari Mariam

Meletusnya Perang Korea, Cho Se Won sekali lagi terlibat dengan perang dan membawa pulang isteri baru dengan alasan Mariam tidak boleh melahirkan anak. Mariam juga menjaga orang anak isteri mudanya serta ayah dan ibu mertuanya.

1955 -
Mariam melarikan diri dari rumah Cho Se Won dan bekerja sebagai pembantu rumah kepada beberapa orang majikan akhirnya kepada keluarga bapa Ji Yong Un. Mariam menjaga ibu Ji yang mengidap kanser dan tiga orang adiknya. Setelah Ibu Ji meninggal Mariam berkahwin dengan bapa Ji.

1972
Sunni meninggal dunia

2007
Park Keon Young , produser Korean Broadcasting System (KBS), mengetengahkan Mariam melalui penyiarannya dan berusaha membuat tinjauan dan temubual termasuk dengan keluarganya di Malaysia

Mariam dan anak-anaknya dapat ditemukan semula.

2009
Mariam kembali ke Rahmatullah