Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Jumaat, November 20, 2009

27 Tahun Yang Lalu

Semalam ( Khamis 19 November 2009)hari akhir persekolahan. Aku ke sekolah anak aku yang merupakan tempat aku belajar juga 27 tahun yang lalu. Setelah mengambil result upsr dan mengucapkan terima kasih kepada guru-guru aku pun bertolak pulang bersama 4 orang anak aku ( yang pra sekolah dah mintak cuti kalau tidak 5 orang lah). Pada masa yang sama murid-murid lain pun turut keluar daripada sekolah. Hati aku sedikit tersentuh apabila ramai anak-anak kecil yang berbaju putih berjalan di tengah hujan yang lebat sekali. Bukannya apa , aku juga menghadapi nasib yang sama sewaktu bersekolah rendah dahulu. Terdetik juga di hati untuk mengambil mereka , tetapi apa kan daya anak aku pun dah penuh kereta ditambah lagi bilangan mereka pula tiga empat orang , kalau aku ambil pun muatlah seorang ataupun dua orang, macammana pula yang lain. Sekarang ni pulak aku dah tidak mengajar, aku rasa bertuah sungguh jika kita cikgu-cikgu berjaya ubah nasib dan keadaan mereka sepertimana aku sekarang dan kau orang juga, walaupun tak semewah mana sekurang-kurangnya ada kereta kancil buruk untuk kita dan anak-anaki kita berteduh. Situasi begini juga mungkin mendapat memberi keinsafan kepada kita bahawa guru-guru kita terdahulu sememangnya banyak berjasa kepada kita. Aku juga terfikir apakah kesilapan kita juga menyebabkan ramai juga anak didik kita yang terbabas, termengganggur , termasuk ke pusat serenti dan sebagainya ?? sepanjang aku menjadi cikgu selama 12 tahun setahun aku menjadi ustaz 2 tahun guru biasa merangkap guru bimbingan manakala 9 tahun lagi mengajar kelas pemulihan. Alhamdulillah ada juga anak-anak murid pemulihan aku yang berjaya masuk universiti dan ada yang bekerja di sektor kerajaan dan swasta. Tapi masih ramai lagi yang aku tak pasti dimana dan apakah nasib mereka. Kepada sahabat-sahabat yang masih bergelumang dengan anak murid teruskan usaha murni kalian, sedarlah bahawanya walaupun usaha kita nampak sedikit tetapi impak terhadap manusia dan kemanusiaan itu sangat besar sekali. Ada satu pepatah menyatakan kalu kesilapan seorang doktor membawa padah kepada seseorang tetapi kalau kesilapan seorang guru membawa padah untuk satu generasi. Sekadar celoteh di musim hujan. Selamat Bercuti, Selamat Hari Raya Aidiladha.

Tiada ulasan: