Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Isnin, Ogos 24, 2009

Aku Seorang Che'gu Part 16

Suasana di Pulau Redang.Pulau Redang terletak 47 km ke Utara Kuala Terengganu.Tanah daratan yang paling dekat ialah Kampung Merang yang terletak 15 km dengan Pulau Redang.Pada masa itu kebanyakan penduduk di Pulau Redang bekerja sebagai nelayan. Sebahagian kecil lagi bekerja sebagai buruh di sektor pelancongan atau buruh padang golf. Kaum wanita pula kebanyakannya tidak bekerja kecuali ada seorang dua yang berniaga secara kecil-kecilan. Kebanyakan pendudukan di sini juga mempunyai bilangan anak yang ramai. Pernah ada dalam setiap Tahun seorang anak dari satu keluarga dari Tahun Satu hingga Tahun Enam.
Rumah-rumah penduduk di sini dibina di atas air secara tersusun di kawasan yang dikenali dengan nama Teluk Siang atau juga di sebut Kuala Redang.Rumah rumah ini dibina oleh pihak kerajaan. Fenomena ini menjadikan Pulau Redang satu kawasan penempatan yang unik. Bila kita berada di atas jeti kayu perkampungan nelayan ini kita akan dapat menyaksikan pelbagai jenis ikan berenang-renang di bawahnya. anak-anak murid mengail ikan dari jeti depan rumah mereka. Keadaan rumah mereka yang agak rapat juga menjadikan mereka lebih akrab.
Bila kita melalui jeti di sini sepanjang masa kita akan mendengar suara riuh gurauan dan tangisan kanak-kanak, suara nyanyian dan siulan dan kalau bernasib baik kita akan dapat menonton drama swasta percuma, suami mengejar isteri mereka atau isteri mengejar suami ataupun mendengar mereka sedang bertengkar.
Kalau nasib baik lagi kita dapat melihat atau menjeling orang-orang mandi berkembam. Kita juga dapat melihat bahan buangan perkumuhan manusia terapung apung dipermukaan air sambil dihurungi oleh ikan-ikan, sebab itulah penduduk di sini tidak memakan berapa jenis ikan. Pemandangan pampers kanak-kanak dan pampers kaum hawa terapung sememangnya perkara lumrah.
Pada sebelah petang di sudut-sudut tertentu jeti pula ada perkumpulan penduduk yang duduk dan bersembang-sembang sesama mereka. Kadang-kadang mereka bermain daun terup atau dam aji.
Hampir setiap lorong di sini terdapat kedai-kedai kecil yang menjual barang runcit. Harga barangan di sini agak mahal sedikit tetapi boleh lagi di terima kerana kos pengangkutan agak mahal. (to be continue...)

Tiada ulasan: