Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Selasa, Ogos 25, 2009

Aku Seorang Che'gu Part 17

Mengajar Pagi, Petang dan Malam Sebagai seorang "ustaz" aku mengajar mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan. Namun begitu pelajaran dan penghayatan mngenai solat amat ditekankan. Apabila aku masuk kelas untuk mata pelajaran Pendidikan Islam, aku akan meminta murid-murid membaca bacaan dalam solat bermula dari niat sehinggalah memberi salam dan disambung lagi dengan bacaan doa qunut. Selepas itu barulah pelajaran mengikut sukatan pelajaran bermula.
Selepas mengajar selama sebulan aku diminta mengajar Kelas Agama Faedhu Ain yang dianjurkan oleh yayasan Islam Terengganu pada waktu petang. Jadi aku satu-satunya guru di Pulau Redang yang mendapat dua gaji pagi dan petang. Kalau tak silap aku gaji sebelah petang iala RM 24.00 sehari atau purata RM 240.00 sebulan mengikut jam mengajar. Kelas KAFA cuma pada petang Ahad, Isnin dan Selasa, manakala petang Rabu diadakan aktiviti ko-kurikulum. Ko kurikulum sekolah ini juga boleh dikatakan agak aktif. Oleh kerana suasana rumah mereka yang agak padat dan bersesak-sesak, sekolah merupakan tempat tumpuan kanak-kanak bermain. Walaupun aktiviti ko kurikulum tidak diadakan kanak-kanak pulau Redang tetap juga datang ke sekolah.
Pada sebelah malam dua kali seminggu pula aku mengajar fardhu ain di masjid Pulau Redang.Sepertimana biasa cuma orang orang tua sahaja yang ada. Hubungan kami dengan ahli jemaah masjid memang sangat rapat, ada beberapa orang Pulau Redang yang aku dah jemput untuk datang dan tidur di rumah aku. hubungan ini berterusan sampai sekarang.
Kadangkala di sebelah malam, hari Jumaat dan Sabtu juga kami mengadakan kelas tambahan secara sukarela. Kelas tambahan ini melibatkan semua tahun. Walaupun tidak mendapat apa-apa imbuhan dan ganjaran kami guru-guru Pulau Redang berasa senang hati dapat menabur bakti di sini.
Kesimpulan yang dapat dibuat ialah sewaktu mengajar di Pulau Redang kebanyakan masa dihabiskan dengan mengajar pagi, petang dan juga malam. ( to be continue ...)

Tiada ulasan: