Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Isnin, Oktober 13, 2008

Aku Seorang Che'gu Part 10

Aku Seorang Ustaz. Hari pertama sebagai seorang ustaz banyak dihabiskan dengan berkenalan dengan murid-murid serta mentelaah sukatan pelajaran. Aku belajar menulis lesson note dengan guru-guru yang lebih senior. Apabila pulang dari sekolah makanan tengahari siap terhidang. Rupanya guru yang habis kelas awal balik dahulu untuk memasak. sebenarnya mereka bukan sahaja balik memasak tetapi siap ke kedai berhampiran untuk membeli lauk mentah dan keperluan lain. Kebiasaannya kami pulang sekolah sebaik sahaja masuk saja waktu zohor, murid-murid tahap 2 akan di kerah ke masjid yang kebetulan berdekatan dengan sekolah.
Pada waktu asar petang itu aku dan kawan-kawan ke masjid dalam keadaan hujan renyai-renyai. Selepas sahaja solat aku diajak dengan bersungguh-sungguh oleh seorang tok bilal untuk berpayung dengannya. Walau pun rumah aku sebelah masjid sahaja tetapi aku mengikut tok bilal tadi menyusuri jalan yang sedikit jauh menyusuri pagar sekolah. Dalam perjalanan tersebut tok bilal tadi memegang (memimpin) tangan aku dengan begitu mesra sekali. Banyak perkara yang diceritakan terutama kisah anak dan cucunya. Sewaktu aku berpisah denganya di pintu pagar utama sekolah yang setentang dengan rumahnya aku melihat dia masih lagi memandang ke arah aku. Selepas itu aku tidak lagi berjumpa dengan beliau di masjid dan ada jemaah mengatakan beliau demam. Pada pagi ahad dua hari selepas peristiwa itu aku menerima berita yang beliau telah kembali buat selamanya. Sesungguhnya pemergian beliau membuat aku sedikit terasa dan terkejut maklumlah baru nak ber mesra dah pergi buat selamanya ... (to be continue)

Tiada ulasan: