Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Khamis, Oktober 30, 2008

Aku Seorang Che'gu Part 13

Suasana Kehidupan di Pulau Redang 94/94. Hari hari seterusnya kami guru-guru baru belajar menyesuaikan diri dengan sekolah dan masyarakat Pulau Redang.Kehidupan seharian cuma berkisar di sekitar sekolah, masjid dan deretan rumah penduduk yang dibina secara berbaris baris di atas air. Untuk makan dan minum kami wujudkan satu tabung dan adakan giliran untuk memasak sesuai dengan jadual waktu mengajar. Janji bila balik sekolah hidangan siap. Begitu juga pada waktu malam. Kadang-kadang kami makan di kantin sahaja, suruh pekerja kantin masak. Ada juga 'wartawan' hari tu yang datang sekali sekala membantu taukeh kantin, rupanya anak beranak dia. Kami guru-guru SK Pulau Redang akan makan bersama-sama. Hubungan kami sangat akrab macam adik beradik. Tiga rumah kongsi satu dapur termasuklah guru besar.
Pada bulan Ogos hingga Februari bekalan ikan banyak di Pulau Redang, harga pun murah. Biasa juga penduduk Pulau Redang hantar ikan kepada kami. Kadang-kadang sampai berbesen-besen. Tak habis makan kami goreng celup tepung kemudian ajak anak murid makan beramai-ramai. Ada juga penduduk Pulau Redang yang hantar kerepok lekor yang dibuat secara tradisional, siang secara manual, tumbuk dalam lesung kayu, gentel, rebus atas dapur kayu. Bila dihantar kepada kami, kami tibai je lah , tak ada lagi pantang dan larang.
Pada bulan Mac hingga Julai ikan susah sikit nak dapat, nelayan tak ramai turun ke laut pada masa ini. Biasanya pada musim sebegini kami dan penduduk Pulau Redang akan makan nasi berlaukkan sardin dan telur.Jarang-jarang sekali apabila ada bot yang 'masuk' dan 'tubik' semula membawa pulang ayam dan daging , dapatlah raya lauk yang istimewa sikit , itupun terpaksa membeli secara berebut dengan orang kampung..... ( to be continue )

Tiada ulasan: