Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Selasa, Oktober 14, 2008

Oh Chikugunya

Salam Ju, ala sayang mucuk, sian pulak dgn deme. Banyakkanlah minum air kosong biar kuman2 tu cepat kuor. Dah memang takde ubat katanye. Cam denggi juge le, kalau kena tahan kat spital kena masuk air ubat je le. Kawan pada kawan pun ada yg kena juga waktu balik beraya kat Kota Tinggi. Jalan siap papah lagi, kalau org lain sengih sbb gembira, tapi pesakit chiku sengih menahan sakit.

Satu cerita sodih utk kita kongsi bersama, jadikan teladan dan sempadan. Kisahnya panjang dan memilukan tapi kuringkaskan. Hujung minggu baru2 ini seorang junior kita sesi 91/93 telah ditahan dan terpaksa bermalam di lokap polis. Namanya tak perlu disebut di sini kerana ini melibatkan reputasi beliau. Nak jadi cerita, adik kita ni pergi berbelanja ke sebuah pusat beli belah kerana isteri dan anaknya demam. Dia pergi sendirian. Setelah selesai urusan pembelian di situ, dia pun keluar dan park kereta di sebelah tandas kerana hendak ehem2... Apabila melangkah ke dlm tandas tu, ada 2 lelaki yg berwajah serius merenung beliau sambil bersandar pada dinding. Dia rasa tak sedap ati tapi masuk juga menyelesaikan hajat. Apabila keluar drp toilet, dua lelaki tadi memegangnya sambil salah seorang drpnya mencengkam bahu dan tulang selangkanya. Dia cuba melepaskan diri tetapi dua lelaki tu perkenalkan diri sbg polis sambil mengeluarkan kad id. Tapi korang tau, yg keluar tu kad pusat belah tu, then dia keluarkan kad kedua, kad atm pulak. Yg harunya id tak kuo2. Pastu dlm kelam kabut dia tunjuk gari dan pistol. Apa lagi, adik kita ni pun lari keluar menuju ke balai polis yg mmg sebelah je dgn pusat beli belah tu sbb ingat dorang tu penyamun.

Ketika di balai dia disoal siasat dan baru tahu ketika itu dua lelaki itu mmg polis dan mrk sdg bersiap nak ambush pengedar dadah. Jadi dia telah berada at the wrong time and the wrong place. Sudahnya dia dituduh mengganggu siasatan dan ditahan. Kwn2 rapat membantu tapi tak dpt buat apa2 sehinggalah dia dibantu oleh kerabatnya yg mmg 'someone or somebody'. Namun kena juga tido di lokap tanpa baju dan kesejukan selama semalaman. Kwn2 rasa terkilan dgn peristiwa tersebut turut sedih. Traumanya masih belum hilang. Korang bygkan tanpa sengaja kita ke tempat awam, tanpa sedar ada operasi, akhirnya menjadi mangsa. Si penjenayah yg ada di luar tak jauh dr situ lepas lari setelah melihat kekalutan yg berlaku. Mmg kasihan dgn pegawai polis tu juga sbb dah lama menunggu akhirnya gagal menangkap penjenayah sebenar. Rakan sepenjawat awam pula yang kena.

Keesokan hari dia telah dibebaskan dan pegawai penyiasat meminta maaf kerana salah faham dan kesnya digugurkan katanya. Mungkin id polis tu tersilap pampang sbb kepenatan tunggu lama suspek sebenar. Namun korang bayangkan kalau terkena pada kita. Kes dadah bukan sebarangan. Namun begitu, kwn cukup simpati pada beliau kerana masih trauma. Ye lah, kalau kita salah, tak ke bodoh lari ke balai minta bantuan. Nasib baik ada 'someone/somebody' kalau tak kawan tak taule. Bulan raya ni.

Kepada anggota keselamatan, tugas anda memang dihargai dan disanjungi. Berhati2lah menjalankan tugas dengan bijaksana supaya tiada yg tidak bersalah menjadi mangsa. Baik guru mahu pun polis, kita sama2 mencari nafkah sambil berbakti kpd bangsa dan negara. Org mmg sentiasa pandang silap kita. Kalau boleh elakkan kita sama kita salah faham. Kepada kengkawan pula, berhati-hati ye sbb malang mmg tidak berbau. Sebelum keluar tu bacalah apa yg patut supaya terpelihara sepanjang perjalanan. Allah selamanya bersama org2 yg benar.

Tiada ulasan: