Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Jumaat, Disember 19, 2008

Kesahnya...ii

Salam utk smua...
Takde citer baru ke? Meezee, kalau boleh postlah gambar ke S'wak tu. Teringin ge nak nengok. Ju pun, takkan senyap je. Mas, lum abis lagi ke? Jomlah borak kat sini.

Hari ni nak nyambung kesah menarik kawe kat butik Eyda. Baru ari ni dapat tau rupanya dia graduan UiTM. Tak suka kerje ngan org dia buka butik sendiri kat kampung, Olak Lempit, lumayan ckit katanya. Sepanjang bbrp hari menimba ilmu ngan dia, dptlah experience baru buat kawe. Tak kedekut ilmu dia nih. Pastukan, kalau kita upah buat baju kat tukang mmg mahal sbb kalau fesyen yg macam2 era skrg, bukan senang rupanya.

Dulu2 kawe bljr utk buat baju sendiri. Bila dah ada paten badan tu, paten tu yg diguna sampai bila2 selagi boleh muat. Tu pasal smua lupa. Tapi dulu tak popular sangat baju kurung pahang ngan riau kan? Skrg dah jadi trend. Rupanya kritikal jugalah nak nyambung pesak baju2 ala kembang nih, tak macam kurung biasa. Tapi, mmg bagai org kata, menjahit perlukan kesabaran. Yelah, smua keje perlu sabar. Mana boleh baran2...jahanam hasilnya nanti.

Bila tengok costumer Eyda datang, mmg dapat congak sendiri kelumayanan pendapatannya. Maunya tak, sepasang kurung biasa rm35, kurung pahang/riau rm40 tak termasuk sulam leher lagi, kebaya rm50 butang biasa, nak butang cantik2 tambah ongkos lagi. Apa lagi ditambah manik atau labuci. Memang upah lebih mahal drp rege kain. Baju melayu lak cecah rm120. Tapi memang patutlah juga sbb buatnya perlu ketelitian dan kekemasan.

Selalu kawe merungut ge bila nak bayar upah baju, tapi sebetulnya, nak dapat hasil yg cantik memakan masa dan kehalusan kreativiti. Tailor juga ada tanggungjawab kata Eyda, kena fikir keselesaan pemakai, bukan pakai belasah saja. Tapikan Ida, rasa seronok jugalah dapat praktik seni jahitan nih, rasa tenang, cuma sakit belakang jelah. Pastu anak dara kawe yg paling seronok sbb dia tumpang sekaki dapat baju baru je. He! He!

1 ulasan:

nike dunk berkata...

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,