Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Selasa, September 23, 2008

Aku Seorang Che' Gu Part 9

Hari Pertama Sebagai Guru.Rabu 3 Disember 1992, Hari ini secara rasminya, sebelum menjadi guru yang berlesen aku pernah menjadi guru ganti di SMKA Tok Jiring pada tahun 1990 di samping latihan ROS serta PRAKTIKUM sewaktu di MPPP. Sewaktu PRAKTIKUM lah aku bertemu jodoh dengan isteriku sekarang sehingga beranak pinak sehingga enam orang. Pada pagi yang bersejarah itu satu mesyuarat ringkas diadakan sekali lagi. Taklimat disampaikan oleh guru besar, manakala GPK 1, cikgu Joni mengedarkan jadual waktu dan perlantikan sebagai guru kelas. Aku terkejut apabila aku ditugaskan mengajar subjek pendidikan Islam tahap 2 sepenuh masa.So...secara automatik aku dah mendapat tittle "ustaz". Itulah gelaran aku sehingga hari ini jika di Pulau Redang. Orang kampung aku kejap-kejap panggil aku ustaz kejap-kejap panggil aku cikgu, hemtam sahajalah asal bahagia. Tapi bila aku bertugas di BTPN Trg semua pegawai panggil aku ustaz.
Ada cerita menarik juga sebelum itu menyebabkan aku dilantik sebagai ustaz. Hampir penghujung penggal akhir persekolahan 1992 terdapat seorang ustaz sejati yang mengajar di SK Pulau Redang tetapi beliau tidak mahu datang lagi ke Pulau Redang. Seperti yang diceritakan ustaz tersebut telah berselisih faham dengan salah seorang Pulau Redang menyebabkan berlaku pergaduhan. So tanggung jawab itu diserahkan kepada aku.....( to be continue )

Tiada ulasan: