Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Khamis, September 18, 2008

Sejahtera Ramadhan

Salam untuk semua rakan m3p.
Boleh dikatakan lama jugak saya tidak mengepost di sini. Nak kata sibuk pun ya, no idea pun ya. Punbagaimanawalau, bila dah baca macam2 ni nak gak bagi respon sikit2.
Untuk Mas, Kak Lia tu ada jumpa masa amik PTK sesi pertama 2008. Masa tu dalam dewan. Rasa macam ada orang pandang kat kita. Bila tengok saya senyum ajela. Tapi dalam hati terdetik macam aku penah tengok cikgu ni. Tapi kat mana ya? Maklumlah kita kan selalu g kusus2 kan, tak sangka lak kawan m3p kita. Lepas tu tak lama kemudian baru la tahu kak lia ada di kuantan. Teringatla cikgu yang jumpa masa PTK tu. Jiran lagi. Dia di SK Fakeh saya di Sk Bati Tiga. Lepas tu tak jumpa2 dah....
Untuk Kak Tun, banyak dah buat kuih. Ida kat sini tokeh kuih. Jual yang orang punya. Nak buat yangh sendiri pun tak de masa. Baju camna? Dah ready? Ialah kak tun, budak sekarang beruntung. Tak de istilah baju raya sebenarnya. Tak raya pun beli baju baru. Kita dulu raya baru merasa baju baru, kalau bergantila. Tidak pakai yang recycle kakak punya. Anak bujang lelaki dengan tastenya, yang tahun 5 dah pandai nak adidas punya, si heroin dah memilih baju pilihan hatinya. Pendek kata kalau pergi sehari nak membeli belah tak sempat. Ialah kita sebagai ibu bapa nak yang terbaik untuk anak-anak dan inginkan anak gembira. Dulu masa kita kecik2 payah nak dapat seperti apa yang anak2 ida dapat sekarang. Maklumlah adik-beradik 12 orang ayah keje buruh. Selalunya baju akan jadi warisan turun temurun la. Bila mengenangkan semua tu sedih juga. Betapa pengorbanan ibu ayah sangat besar kepada kita.
Sapa ye yang menulis tentang suami orang tu ya? Ngapa tak kenalkan diri. Saya bersetuju dengan apa yang dituliskan. Life begin at 40...itulah yang selalu dibanggakan oleh orang lelaki. Bermula di 40 bukan untuk memasang yang baru. 40 ini adalah uuntuk kita berubah untuk menjadi lebih baik seperti Rasulullah. Ini tidak dalam kepala benda lain. Saya melihat ada kawan2 yang suaminya berkawin muda, berantakan keluarganya. Anak-anak memberontak.
Terabai, tersisih. Saya pun tidak tahu siapa yang harus dipersalahkan. Si suami ni sibuk memberi amaran kepada kita guru-guru perempuan..jaga suami masing-masing baik-baik, seolah-olah isteri dia tidak melayan dia dengan baik, Sebab itula dia berkawin lain. Kalau betul isteri dia tidak melayan dia dengan baik kenapa dia tunggu sehingga anak empat, sehingga anak-anak dah besar panjang. Bila kawin lain, bini tak pandai tak pandai jaga laki. Kalau dia pandai sangat, kenapa bila kawin lain keluarganya pecah belah? Sepatutnya keluarga makin bahagia, meriah kan. Ada sedara saya masa kawin muda dah ada cucu. Lepas tu sibuk pulak dengan anak kecik berderet-deret setahun sorang. Dah tua macam tu sepatutnya menambahkan amal ibadat, ini tidak terpaksa mengelek anak kecil ke sana ke mari. Bila anak berderet si isteri tak sempat kot nak layan dia, kawin lagi sorang. Baya anak dia dengan bini tua....macam tu jugak. Bila nak aman kan. Sepatutnya kita dah seronok dengan anak-anak yang besar. Simpan duit pergi haji, melancong. Bukannya serabutkan fikiran dengan benda-benda yang masa muda dulu kita dah laluinya. Bila sedara saya tu lalu depan rumah mak saya, anak berderet atas motor, saya cakap kat somi saya...tengok tu bang. Dah tua-tua sebuk lagi dengan anak kecil. Jadi fikir-fikirla kawan-kawan. Seronok tu sekejap sahaja......oklah kawan2 topik ni kalau nak cerita tak habis2. Kawan kalau bab ni 'geram' je. Kita jumpa lagi.....zarida

Tiada ulasan: