Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Isnin, September 22, 2008

Aku Seorang Che'gu Part 8

Rumah GuruAku ditempatkan bersama empat rakan yang lain termaksuk Pak Ya di rumah guru yang paling hujung pagar, berdekatan dengan pintu pagar kecil. Rumah aku juga merupakan yang paling hampir dengan klinik dan masjid. Rumah itu mempunyai dua buah bilik tidur, ruang tamu, bilik air serta sebuah ruang dapur tetapi yang telah dijadikan stor merangkap ampaian musim hujan. Didalam setiap bilik tidur terdapat satu katil kelamin. Oleh kerana aku ditempatkan bertiga dalam satu bilik aku tidur di bilik tamu sahaja kadang-kadang aku hampar tikar , kadang kadang aku tidur atas kerusi panjang sahaja sepanjang dua tahun. Beg pakaian disimpan di dalam bilik. Dalam setiap bilik ada almari kayu dan dipintu almari kayu ada beberapa "mural" dan catatan yang ditinggalkan oleh abang-abang terdahulu antara yang menarik apa yang dicatatkan seingat aku kalau tak silap ialah Jangan kacau anak dara orang pulau redang, Jangan ajak Orang Pulau redang Masuk ke rumah, Kalau orang Pulau beri makanan bermasak jangan makan, jangan beri pinjam duit kepada orang pulau redang, jangan terima jemputan seorang diri ke rumah orang pulau redang. Hampir ke semua pantang larang tersebut aku langgar. Elektrik menggunakan generator 12 jam sahaja dari 7.00 mlm hinga tujuh pagi. bekalan air paip pula disalurkan dari bukit. Kerap kali terkeluar anak-anak ikan atau anak-anak udang dari paip air. Pernah satu ketika musim hujan ikan keli yang besar-besar memenuhi longkang rumah tempat aku tinggal. Aku campakkan sisa makanan dan ikan kering untuk melihat ikan-ikan itu berebut mendapatkan makanan...... (to be continue )

Tiada ulasan: