Pecarian Belum Selesai

Norlia Abdullah, majidin wassilin, norliha Mohd Noor,Beechee Hamisah, Asnian Ayub Daud, Mahiran Mohd, Zuraidah, norwati hussin, Latifah Diasin,Rahana Ismail, Hamizan Shaffain, Rokian Che Mamat, Rasimah Abd Momen, dan Fadzilah Mohamad
Sesiapa yang ada contact dengan penama di atas tolong maklumkan kepada blogmaster- TQ

Selasa, Jun 17, 2008

PETUA PETUI

Terima kasih lah Razima di atas petua kau rang tu, sangat berguna untuk kekawan, aku banyak juga petua sebenarnya termasuklah petua nak beranak ramai dan nak beristeri ramai , tapi kalau yang sulit-sulit kena cakap sorang-sorang. Ni nak beri petua untuk berjimat cermat. Kisah dari sebuah buku yang aku baca, kalau kita nak berjimat maka kita kena makan tiga kali je sehari, pagi , tengahari dan petang. Kalau boleh. Yang ke dua makan bubur. Sebabnya pertama , bubur tak perlu lauk banyak, tak banyak kolestrol,. Dan yang ke 2 bubur tu nasi sikit je, air banyak. Ni kisah betul, cara zaman orang cina dahulu di daerah Fujian berjimat cermat. Dalam buku itu dikisahkan juga kalau anak lelaki buburnya lebih keras, anak perempuan buburnya lebih cair, sebabnya anak lelaki kena kerja kuat. Kalau golongan pekerjanya buburnya lebih cair (sebagai langkah penjimatan). Sebagai lambang kemewahan pula pada masa itu, bila ada tetamu maka dimasaklah nasi.... tapi,didalam periuk nasi tu dibubuhnya pinggan atau mangkuk tembikar untuk menunjukkan dia hidup mewah dan mempunyai makanan yang banyak ........aku malas pulak nak cerita semua . Pergi PKG berdekatan dan bacalah buku "Mengorak Langkah".......... tapi kalau aku pergi rumah kau orang janganlah angkat bubur je...... satu lagi buat razima aku tak gi awana tu, anak buah aku pergi.sabri.

Tiada ulasan: